• ProstaLund/

ProstaLund erbjuder Sveriges regioner hjälp med vårdskulden till männen med godartad prostataförstoring efter Covid-19

I ett nytt förslag till landets regioner, erbjuder ProstaLund en lösning för att betala av delar av den vårdskuld som pandemin medför. Med behandlingar utförda av erfarna privata urologer utanför regionernas egna sjukhus, vill ProstaLund nu bistå regionerna i att bota herrarna med godartad prostataförstoring.

Att regionerna i denna kristid omprioriterat sin verksamhet och har återhållsamhet för den planerade vården på sjukhusen är fullt förståeligt. Även om beslutet är riktigt så medför det tyvärr, för de som drabbas av inställda operationer/behandlingar, att lidandet förlängs och att sjukvården belastas av andra komplikationer till följd av att ingreppen blir fördröjda. Senaste månaden har det bland annat skrivits om ”Gigantisk vårdskuld väntar regionerna”1 och ”Patienter klagar på uppskjuten vård”2.

Uppskjuten vård för en patient med godartad prostataförstoring (BPH3), kan många gånger tyvärr vara ett elände. Herrarna riskerar multipla komplikationer under väntetiden; urinretention, kateterstopp, infektioner, stenbildning i urinblåsan, blödningar i urinvägarna, blodförgiftning mm. Komplikationerna kräver i sin tur stort engagemang från akutsjukvård och primärvård när de uppkommer, dyrt för landstinget och mer lidande för patienterna.

För att bistå dessa herrar och regionerna, minimera risken att männen drabbas av komplikationer som dessutom engagerar sjukvården i onödan får nu landets regioner ett erbjudande från ProstaLund. Med hjälp av erfarna urologer, kan vi nu erbjuda botande värmebehandlingar4 för dessa väntande män. Vi kan dessutom erbjuda det till lägre kostnad än regionernas egen normala kostnad för denna behandling och till endast hälften av vad en alternativ traditionell operation kostar.5

I artikel i tidskriften Dagens Medicin för någon vecka sedan konstaterade Professor Per-Anders Abrahamsson att värmebehandling är ett likvärdigt alternativ till kirurgisk behandling av detta tillstånd. Värmebehandlingen kräver varken narkos eller vårdplatser och metoden är ett snabbare och ekonomiskt mer fördelaktigt alternativ.8
Per-Anders Abrahamsson

VD Hans Östlund kommenterar: ” Vi skulle vara mycket stolta om vi med detta erbjudande kan få vara med och bistå i dessa kristider. Vi vill också rikta ett stort tack till de privata urologer vi varit i kontakt med och som varit mycket villiga i att hitta en lösning för denna undanträngda patientgrupp. Vi hoppas nu att regionerna nappar på erbjudandet så att vi kan få börja bota väntande patienter.”

Mer information om godartad prostataförstoring: www.prostataproblem.se
Mer information om värmebehandling: www.coretherm.se
Mer information om ProstaLund AB: www.prostalund.se

1 https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/05/11/gigantiskt-vardskuld-vantar-regionerna/
2 https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/patienter-klagar-pa-uppskjuten-vard/
3 BPH - Benign prostatahyperplasi
4 CoreTherm värmebehandling. TUMT, transuretral mikrovågsbehandling, åtgärdskod KED72.
5 https://sodrasjukvardsregionen.se/download/regionala-priser-och-ersattningar-for-sodra-sjukvardsregionen-2020/
6 Sören Johansson, Urologidagarna, Göteborg, oktober 2017
7https://www.prostataekonomi.se/ny-rapport-langtidsuppfoljning-efter-corethermconcept-behandling-av-godartad-prostataforstoring-med-avflodeshinder/
8 https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/24/bph-har-blivit-elefanten-i-rummet/