ProstaLund introducerar CoreFlow® – Soft Stent

ProstaLund kommer den 2 oktober att lansera CoreFlow® – Soft Stent i Sverige. Landets läkare och sjuksköterskor inom urologi har fått en inbjudan till lanseringsmöte i Lund, ett möte som också kommer att kunna följas på länk.

I kölvattnet av covid-19 har ProstaLund forcerat försäljnings- och marknadsarbetet av CoreFlow® – Soft Stent, en unik ny produkt för marknaden som bolaget av olika skäl tidigare inte har kommersialiserat. CoreFlow® – Soft Stent uppfanns av dr Sonny Schelin, där ProstaLund innehar patenten och har utvecklat produkten.

CoreFlow har multipla användningsområden som i en tid med växande vårdköer och krav på kostnads- och resurseffektivitet inom sjukvården kommer att bli ett mycket värdefullt tillskott för såväl vårdpersonal som patienter med avflödeshinder. I oktober lanseras produkten i Sverige och vi förbereder för en introduktion i de nordiska grannländerna kort därefter.

Nästa steg i processen är att finna en samarbetspartner med urologisk inriktning som besitter bred geografisk närvaro och kan marknadsföra och sälja CoreFlow internationellt.

VD Hans Östlund kommenterar: ”covid-19 har inte haft mycket gott med sig men att vi nu kan sätta vår unika produkt CoreFlow® – Soft Stent på marknaden är ett utmärkt undantag. Jag har stora förväntningar på att CoreFlow kommer att bli ett värdefullt tillskott i vår produktportfölj.”

Mer information om CoreFlow® - Soft Stent hittas nedan.

Om CoreFlow® - Soft Stent:

CoreFlow har en unik funktion till gagn för diagnostiken av godartad prostataförstoring. På ett genialt sätt kan CoreFlow simulera hur urineringsförmågan/ behandlingsresultatet kommer att bli efter en värmebehandling/operation för en patient med förstorad prostata. CoreFlow kommer att vara till stor nytta för den urologiska professionen då CoreFlow kan ersätta urodynamisk undersökning samt i tillägg kunna bekräfta att den vid urinblåsetömning viljestyrda sfinktern fungerar. CoreFlow har heller inte de patientgruppsbegränsningar som en urodynamisk undersökning har.

I diagnostiken och utredningen av män med godartad prostataförstoring, i synnerhet om värmebehandling med CoreTherm® eller hyvlingsoperation (TURP) övervägs, genomförs ofta en så kallad urodynamisk undersökning för att säkerställa att det är den förstorade prostatan som är anledningen till symtomen. En urodynamisk undersökning ger tyvärr inte alltid klara besked och den har flera begränsningar och för vissa grupper, t.ex. de som inte alls kan urinera eller de som använder kateter, kan undersökningen inte alls utföras. Att CoreFlow kan påvisa funktionalitet av patienters viljestyrda sfinkter gör att urologerna kommer att våga behandla vissa patientgrupper, bland annat de med Parkinson, som idag ej erbjuds behandling.

Begränsningarna för den urodynamiska undersökningen innebär att för vissa patienter blir värmebehandling/operation inte aktuellt eftersom risken att åtgärden skulle kunna förvärra situationen för patienten inte har kunnat uteslutas. Urodynamiska undersökningar är därtill såväl tidskrävande som kostnadsdrivande och det är inte sällan långa väntetider vilket förlänger tiden till bot för patienterna med godartad prostataförstoring. CoreFlow kan ersätta de urodynamiska undersökningarna och dessutom användas där den sistnämnda ej fungerar. CoreFlow kommer att kunna spara såväl pengar/resurser för sjukvården som förkorta tiden till botande behandling för patienten med godartad prostataförstoring och på så sätt också minska lidandet.

CoreFlow kommer att kunna ersätta KAD (cathéter à demeure, kvarliggande kateter) för män och därigenom radikalt minska risken för urinvägsinfektioner. Patienterna slipper i tillägg använda urinpåse/ventil kopplat till KAD utan kan urinera på egen hand vilket har stor påverkan på livskvaliteten.

CoreFlow kommer också att kunna ersätta KAD före och efter en CoreTherm®-behandling vilket gör denna åtgärd än säkrare för patienterna. (även före en operation, TURP)

CoreFlow kan också komma att ersätta RIK (ren intermittent kateterisering, självtappning) för de som tycker att RIK är obehagligt.

Bara i Sverige estimeras att drygt 40.000 män med godartad prostataförstoring använder KAD (kvarkateter) för att tömma sin urinblåsa (lika många estimeras använda RIK). Att inte kunna tömma urinblåsan och/eller behandlas med kvarkateter innebär risk för vårdrelaterade urinvägsinfektioner (VUVI). VUVI orsakas till 80 procent av behandling med urinkateter. Risken ökar om patienter med inkontinens eller urinretention inte utreds och behandlas korrekt. KAD är den dominerande orsaken till VUVI och överanvändningen är stor. Cirka tio dagar efter insättning har alla KAD-bärare bakterieväxt i urinblåsan. Frekvensen är en febril VUVI per 100 kateterdygn. Risken är särskilt stor vid avflödeshinder. Kateterrelaterad urinvägsinfektion är en av de vanligaste vårdrelaterade infektionerna och leder till förhöjd sjuklighet, ökad dödlighet, förlängd vårdtid och därmed ökade kostnader. Bortsett från lidandet har det uppskattats att VUVI-komplikationerna hos KAD-bärare i Sverige kostar samhället hundratals miljoner kronor per år. VUVI har också uppskattats orsaka ett dödsfall per ett tusen kateterinläggningar.