ProstaLund offentliggör utfall i företrädesemissionen

Teckningsperioden för företrädesemissionen i Prostalund AB (publ) avslutades den 11 juni 2019 och sammanräkningen visar att emissionen tecknades till drygt 63 procent. Teckning med stöd av teckningsrätter motsvarade cirka 55 procent och teckning utan stöd av teckningsrätter motsvarade cirka 8 procent av de erbjudna aktierna. Resterande aktier upp till 70 procent av emissionen, motsvarande cirka 7 procent, tilldelas de emissionsgaranter som enligt avtal med Bolaget åtagit sig att teckna aktier i emissionen i förhållande till gjorda åtaganden. Företrädesemissionen tillför Bolaget cirka 18 MSEK före emissionskostnader. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till cirka 3,5 MSEK.

Resultatet av emissionen ger oss tillräckligt med kapital för att fortsätta på den inslagna vägen mot ökad försäljning, kostnadskontroll och färdigställande av den nya maskinen. Glädjande är också att det tillkommit flera nya större ägare samt att bolagets nuvarande ledning behåller eller stärker sitt ägande,

säger Hans Östlund, VD för ProstaLund.

Tilldelning av de aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter har skett i enlighet med de principer som angivits i det Memorandum som upprättats med anledning av företrädesemissionen och som offentliggjordes den 27 maj 2019. Besked om tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter kommer inom kort att skickas till dem som tilldelats aktier. Aktierna skall betalas i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan. Aktiekapitalet uppgår efter nyemissionen till 28 081 007 SEK, fördelat på totalt 28 081 007 aktier. Handel med betalda tecknade aktier (PLUN BTA) sker på Spotlight fram till dess att Bolagsverket har registrerat nyemissionen. Denna registrering beräknas ske i slutet av juni 2019.

Finansiell rådgivare

Västra Hamnen Corporate Finance AB är finansiell rådgivare, Aqurat Fondkommission AB agerar som emissionsinstitut och Fredersen Advokatbyrå är legal rådgivare till ProstaLund i samband med företrädesemissionen.

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). ProstaLund är noterat på Spotlight och har cirka 1 700 aktieägare.

Se även - www.prostalund.se.

Taggar: