ProstaLund satsar på den tyska marknaden

ProstaLund satsar på den tyska marknaden ProstaLund har intensifierat sin satsning på den tyska marknaden genom att starta ett dotterbolag i Tyskland, ProstaLund GmbH. Dotterbolaget är ett försäljningsbolag som kommer att bearbeta den tyska urologimarknaden både direkt och via agenter. "I dagarna, närmare bestämt den 26 till 31 januari äger en Winter- Workshop för urologer rum i Maria Alm i Österrike. Där får vi tillfälle att presentera kliniska aspekter på ProstaLunds behandlingsmetod för en stor del av vår blivande tyska kundkrets", säger Olle Marköö, VD, ProstaLund AB. Initialt kommer ProstaLund främst att marknadsföra sig mot de patienter som finansierar sin sjukvård privat (ca 10% av befolkningen), eftersom Tyskland ännu saknar ett allmänt system för att mikrovågsbehandling ska kunna ersättas av det allmänna sjukförsäkringssystemet. "Till en början vänder vi oss till patienter, som står för sina sjukvårdskostnader själva, men vi har goda förhoppningar om en förändring inom sjukförsäkringssystemet inom en inte alltför lång framtid. Under tiden satsar vi med en etablering på bred basis," fortsätter Olle Marköö. Chef för ProstaLunds dotterbolag i Tyskland är Friedrich Schöne, som arbetat de senaste åtta åren inom urologi, dels som Sales Manager för Boston Scientific dels som General Manager för Argomed Deutschland GmbH. Friedrich Schöne har engagerat tolv agenter, som nu kommer att marknadsföra och sälja ProstaLunds metod runt om i Tyskland. För ytterligare information, kontakta ProstaLunds VD Olle Marköö 046-18 19 00, 0703-36 11 00 alt. informationschef Kristina Hallström 046-18 19 23 alt 0709-31 27 38. Besök även vår hemsida www.prostalund.com. ProstaLund® är ett företag verksamt inom medicinteknik med 35 anställda i Lund. Bolaget utvecklar och säljer utrustning för behandling av godartad prostataförstoring, baserat på en unik individanpassad mikrovågsbehandling, som sker under samtidig temperaturmätning. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med ledande universitet och sjukhus i Sverige och runt om i världen. Utrustningen är CE-märkt och fram tills idag har 5 000 patienter genomgått behandling med ProstaLunds utrustning. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/29/20030129BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/29/20030129BIT00610/wkr0002.pdf