ProstaLund tar nästa steg i flyttningen till Uppsala

Medicinteknikbolaget ProstaLund har tidigare meddelat att man flyttar delar av ledning, finans och administration, samt internationell marknadsföring och försäljning till Uppsala. Bolaget tar nu nästa steg och flyttar även det övergripande ansvaret för teknisk utveckling, logistik, kvalitetssäkring och myndighetskontakter. Därmed är alla internationella ledningsfunktioner samlade på det nya kontoret i Uppsala. Detta innebär också att ledningen fullföljer styrelsens beslut om flyttning av verksamheten till Mälarregionen, vilket är en av flera delar i arbetet med att säkerställa bolagets kommersiella framgång. Under senaste halvåret har ett större antal nyrekryteringar skett och i dagsläget har bolaget totalt nitton anställda i Sverige. I mitten av maj räknar man med att helt lämna kontoret i Lund; dock kommer två personer som arbetar med logistik och småskalig produktion fortfarande att finnas kvar i regionen. Vidare har bolaget för avsikt att outsourca arbetet med pågående utvecklingsprojekt, samt produktvård av nuvarande produktportfölj till tredje part.

”Vi är nu inne i avslutningsskedet vad gäller överflyttningen av ProstaLund till Uppsala och alla aktuella befattningar är tillsatta. Under maj kommer vi med mer information gällande avtal för outsourcing till tredje part. När nu det omfattande förändringsarbetet har genomförts på personalsidan läggs full fokus på försäljningsutveckling, förbättrad lönsamhet samt ökad effektivitet i vår marknadsföring,” säger Ulf Rosén, VD ProstaLund.

ProstaLunds ledning har genom omstruktureringen stärkts genom nyanställningar på ett antal nyckelposter. Samtliga i ledningsgruppen har ett gediget förflutet i branschen och lång erfarenhet av internationellt arbete.

Karin Andersson: Vice President International Marketing & Sales. Tidigare Internationell Marknadschef hos Entific Medical Systems i Göteborg och innan dess samma position hos Sunbeam Europe SA.
Birgitta Lundvik: Vice President Finance. Tidigare Ekonomichef hos NeoPharma i Uppsala och innan dess Systemchef hos Fastighets AB Tornet.
Margareth Jorvid: Vice President Regulatory & Quality Assurance. Tidigare motsvarande position i NeoPharma samt internationellt regulatoriskt arbete bl a inom Hoechst Marrion Rousell (numera Sanofi-Aventis).
Anders Jacobson: Vice President Technical Development & Supply. Lång erfarenhet som teknisk konsult, kommer närmast från tjänsten som regionchef för Prevas/Teleca.
Curt Gorman: President ProstaLund Inc. Lång erfarenhet av ”business management”, bl a som USA-chef för Entific Medical System.

Bakgrundsinfo om ProstaLund
ProstaLunds styrelse beslutade sommaren 2006 att genomföra omfattande omstruktureringar, vilket bl a innebar flyttning av stora delar av verksamheten till Mälarregionen. Samtidigt tillträdde Ulf Rosén som ny VD för moderbolaget i Sverige och även det amerikanska dotterbolaget fick en ny VD.

Vid ordinarie Bolagsstämma den 16 juni förra året förnyades styrelsen i ProstaLund AB, vilket bl a innebar att Per Carendi gick in som ny ordförande.

En nyemission, som övertecknades av bolagets aktieägare tillförde ProstaLund ca MSEK 60. Tillskottet har i huvudsak använts för vidare etablering på den amerikanska marknaden, förstärkning av den kommersiella organisationen i Sverige och lansering av egenutvecklade produkter. SEB Företagsinvest och CapMan Life Science representerar en ägarandel uppgående till ca 60 procent