ProstaLund tecknar avtal med Prostakliniken.se

ProstaLund har träffat en överenskommelse med nystartade Urethra Medical & Care om att leverera maskiner och utrustning för CoreTherm-behandlingar vid Prostakliniken.se.

Urethra Medical & Care har startat Prostakliniken.se, ett privat alternativ för att hjälpa patienter med godartad prostataförstoring som inte vill vänta på behandling inom den allmänna sjukvården eller inte är nöjd med behandlingsmetoden som rekommenderas.
”- Med de extremt långa köerna vi idag har i Sverige för att få botande behandling av godartad prostataförstoring är vi övertygade om att det finns många som kan tänka sig att betala ur egen ficka för att bli av med sina besvär här och nu.”, säger Jonas Billing, styrelseordförande i Urethra. Han fortsätter: ”Att vi väljer att satsa på CoreTherm-metoden är självklart med tanke på att den är lika effektiv som en operation, innebär mindre risk för komplikationer samtidigt som vi kan hålla nere kostnaden för patienten.”
”Det är mycket glädjande och ett mycket gott betyg för CoreTherm att Prostakliniken.se väljer vår värmebehandling som sin primära metod för sin verksamhet och det ska bli mycket spännande att supportera och följa deras initiativ framöver. ”, berättar VD Hans Östlund i en kommentar.
Överenskommelsen innebär att ett första CoreTherm-system kommer att levereras och installeras på den första av Urethras kliniker under september.

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). ProstaLund är noterat på Nasdaq First North och har cirka 1900 aktieägare. Se även - www.prostalund.se.