ProstaLunds årsstämma 2020

ProstaLund AB (publ) höll årsstämma den 7 maj 2020 i Lund.

Utdelning
Årsstämman fastställde resultat- och balansräkning samt beslutade att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsåret 2019.

Styrelse, revisor och arvode samt ansvarsfrihet
Till styrelseledamöter omvaldes Kerstin Jakobsson, Sonny Schelin, Mikael Wahlgren och Maria Morin samt nyvaldes Marianne Östlund. Kerstin Jakobsson omvaldes till styrelsens ordförande. Det beslöts att arvode för tiden till nästa årsstämma ska utgå med 3 prisbasbelopp till styrelsens ordförande och 1,5 prisbasbelopp vardera till övriga styrelseledamöter. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor i bolaget, med Lars Nilsson som huvudansvarig revisor. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet.

Bemyndigande
Stämman bemyndigade styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier eller emission av konvertibler eller teckningsoptioner. Antalet aktier, konvertibler eller teckningsoptioner som får ges ut med stöd av bemyndigandet är inte begränsat på annat sätt än vad som följer av bolagsordningens vid var tid gällande gränser för aktiekapitalet och antalet aktier. Vid beslut om emissioner utan företrädesrätt för aktieägarna ska teckningskursen vara marknadsmässig vid tidpunkten för emissionsbeslutet.

Övriga beslut
Beslut togs om riktlinjer för tillsättande av valberedning.

E-post: hans.ostlund@prostalund.com

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). ProstaLund är noterat på Nasdaq First North Growth Market och har cirka 2100 aktieägare. Se även - www.prostalund.se.

Våra pressmeddelanden finns även att läsa och ladda ner här: https://www.prostalund.se/pressmeddelanden

Certified Adviser:
Västra Hamnen Corporate Finance AB