Stark försäljning i Norden gav förbättrat resultat för året

Stark försäljning i Norden gav förbättrat resultat för året

1 januari-31 december

• Nettoomsättningen uppgick till 12,9 MSEK (13,6)
  • Resultat efter skatt uppgick till -10,6 MSEK (-13,0)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,46 SEK (-0,99)
  • Likvida medel uppgick till 9,8 MSEK (2,9) vid periodens slut
  • Styrelsen föreslår att ingen vinstutdelning sker till bolagets aktieägare

Viktiga händelser under kvartalet

• Avtal med Regionshospitalet Holstebro
  • Dags att öppna ögonen för TUMT – debattartikel i Medicinsk Access

1 oktober-31 december

• Nettoomsättningen uppgick till 3,4 MSEK (3,8)
  • Resultat efter skatt uppgick till -2,4 MSEK (-3,4)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,07 SEK (-0,25)

Viktiga händelser efter periodens utgång

• Första ordern från Regionshospitalet Holstebro

Nyckeltal
(MSEK) Jan-Dec
Jan-Dec
Jan-Dec 2017
Nettoomsättning 12,9 13,6 13,5
Bruttomarginal, % 70 60 66
Rörelseresultat -10,4 -13,0 -16,9
Kassaflöde från den löpande verksamheten -9,2 -11,9 -16,1
Genomsnittligt antal anställda 5 8 11

Med den fina tillväxttrenden i ryggen från 2019 ser jag fram mot ett 2020 med stora möjligheter till fortsatt tillväxt på vår starka hemmamarknad och på sikt en internationell expansion.”
VD, ProstaLund AB (publ)

VD ord

Under 2019 har vi fokuserat på vår kärnverksamhet CoreTherm och på vår hemmamarknad med ett tydligt budskap till våra målgrupper. Implementeringen av denna strategi har lett till framgångar som i sin tur leder till nya framgångar. Resultaten har inte låtit vänta på sig och vi har ett starkt momentum som borgar för fortsatt tillväxt i Norden. Detta är grundläggande när vi ska ta nästa steg med geografisk expansion under kommande år.

Fokus på CoreTherm i Norden
Vår målsättning är att säkerställa att alla nordiska patienter med godartad prostataförstoring erbjuds botande behandling med CoreTherm. Tillväxten för CoreTherm behandlingskatetrar har i Norden varit mycket bra under året. Under fjärde kvartalet är försäljningstillväxten för behandlingskatetrarna i Norden 60 % jämfört med samma period förra året.

Totalt för hela 2019 såldes 54 % fler behandlingskatetrar än 2018.  I Danmark var tillväxten, om än från låga nivåer, 90 %. På vår i nuläget viktigaste marknad, Sverige, köptes 61 % fler än 2018.

Fjärde kvartalet innebar återigen nya försäljningsrekord såväl i Sverige som i Norden totalt.

Det förbättrade resultatet beror av försäljningsframgångarna med CoreTherm i Norden samtidigt som den förlustbringande verksamheten i framförallt USA har minimerats. Denna förbättring har även kompenserat ändringarna av produktsortimentet i dotterbolagen som gett minskade intäkter.

Marknadspositionering
Vårt mål är ett paradigmskifte där behandling med CoreTherm ska erbjudas samtliga patienter med godartad prostataförstoring, istället för som historiskt enbart när traditionell kirurgi inte är lämplig. 2018 stod CoreTherm för 8 % av de botande behandlingarna i Sverige att jämföras med 2019 års preliminära statistik på ca 13 %.  Vårt mål är realistiskt och svenska företrädare inom urologi är inne på samma linje. Ett exempel är Professor emeritus Per-Anders Abrahamsson debattartikel i tidskriften Medicinsk Access i oktober om att det är dags att öppna ögonen för TUMT (CoreTherm) och han citerades också på prostataproblem.se i november om att ”mikrovågsbehandling är en snabb, smärtfri och kostnadseffektiv metod, som kan eliminera kö-eländet och frigöra resurser för den hårt belastade cancervården.” CoreTherm passar som handen i handsken i den trängda svenska urologisjukvården med dess brist på resurser. För patienterna är CoreTherm ett enkelt och smidigt val med lika god effekt men med färre allvarliga komplikationer och där patienten inte behöver övernatta/övervakas på sjukhus.

Ökad kommunikation med fler målgrupper
Vårkommunikation med urologerna i Norden har ökat. En del av dessa urologer utreder många patienter och är därför viktiga ur remisshänseende. Det är därför glädjande att det rapporteras om ett ökat remissflöde till behandlande CoreTherm kliniker. Andra urologer vi träffar är intresserade av att själva kunna erbjuda CoreTherm på sina sjukhus.

Under året har vi fått två nya danska kunder, båda på Jylland. Den senaste, Regionshospitalet Holstebro, tecknade vi avtal med under årets fjärde kvartal. Detta ger oss ökade förutsättningar för fortsatt tillväxt i Danmark. Utöver de nya danska kunderna för vi diskussioner med flera potentiellt nya kunder i samtliga fyra nordiska länder. Processerna i vården är långa, inte minst inom den offentliga sektorn, men vår förhoppning är att flera av dessa presumtiva kunder startar upp CoreTherm-verksamhet under första halvan 2020.

Vi gör bedömningen att en mycket viktig del i våra framgångar, i synnerhet i Sverige, är att fler patienter efterfrågar CoreTherm när de besöker vården. Vår kommunikation till allmänheten har definitivt genererat ökad kunskap och intresse för värmebehandling med CoreTherm. Många är de som söker mer information, såväl i direktkontakt med oss via telefon men kanske framför allt genom internet. Antalet svenskar som besökte hemsidan www.coretherm.com var 3 gånger fler under året än föregående år. Trenden är starkt ökande, fjärde kvartalet gav mer än 3 ggr fler svenska besökare än samma kvartal förra året. Fler och fler patienter är mer pålästa och önskar, vilket de har laglig rätt till, att få värmebehandling med CoreTherm.

Vi ska heller inte underskatta betydelsen av att när allt fler blir botade med CoreTherm så berättar de om sina positiva erfarenheter för släkt, vänner och bekanta. Vilket ger en positiv spiral för vår metod.
De kommande förändringarna av det medicintekniska regelverket inom EU ställer mycket större krav på bla dokumentationen. Detta medför tyvärr att såväl förarbete som godkännandet av vår nya produkt tar längre tid än vad vi kunde förutse.

Hans Östlund,
VD, ProstaLund AB (publ)

Läs hela bokslutskommunikén via bifogat pdf-dokument.

Denna information är sådan information som ProstaLund AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2020 kl. 08:30 CET.