Stora regionala skillnader i BPH-vården

Socialstyrelsen publicerade i förra veckan officiell statistik om operationer i öppen respektive sluten vård i Sverige 2018.1 För BPH-patienter föreligger extrema regionala skillnader vad gäller sannolikhet att erbjudas botande behandling. En äldre man i Kalmar har 3.5 ggr så stor chans att bli botad från sina besvär jämfört med en man boende i Uppsala eller Halland.

Godartad prostataförstoring med avflödeshinder, benign prostatahyperplasi (BPH), är en folksjukdom som drabbar äldre män och kostar sjukvården miljarder varje år. Vanligast och mest besvärande symtom brukar vara trängningar och ett stort behov av att gå på toaletten i tid och otid, inte minst nattetid, vilket har stor inverkan på livskvaliteten. BPH kan också innebära svårigheter att komma igång med att kissa, svag stråle, avbrott i strålen och besvär av efterdropp. Benämningen “godartad prostataförstoring” är till viss del vilseledande då det är ett besvärligt tillstånd där även mildare symptom skapar obehag och innebär för många en betydande försämring av livskvaliteten.

400 000 män i Sverige uppskattas ha symtom av BPH och nästan 200 000 av dessa försökte någon gång under 2018 lindra sina besvär med hjälp av läkemedel. Uppskattningsvis 80 000 svenska män behöver tömma urinblåsan med hjälp av katetrar. BPH kan botas med t ex traditionell kirurgi eller mindre invasiva åtgärder som värmebehandling med CoreTherm. Det totala antalet botande behandlingar har, trots att antalet äldre män samtidigt har ökat kraftigt i Sverige, minskat under hela 2000-talet.

Från den statistik som Socialstyrelsen publicerade förra veckan framgår att drygt 5 000 botande behandlingar (KED) utfördes under 2018. Sannolikheten att som äldre man (>50 år) erbjudas och få en botande BPH-behandling varierar kraftigt över landet. En äldre man boende i Kalmar län har enligt Socialstyrelsens siffror 3,5 gånger större chans att bli botad från sin BPH jämfört med en man i Halland eller Uppsala. En stor delförklaring till att Kalmar län ligger i framkant är att de i mycket större utsträckning erbjuder patienterna dagkirurgiska åtgärder, främst värmebehandling med CoreTherm. Eftersom en CoreTherm-behandling går betydligt fortare att utföra och kräver färre resurser kan de därmed hjälpa många fler. Dessa faktorer innebär samtidigt att en CoreTherm-behandling bara kostar ca hälften jämfört med en traditionell operation.

Hans Östlund, VD ProstaLund, kommenterar: ”Det är mycket anmärkningsvärt med de stora regionala skillnaderna för hur patienter med godartad prostataförstoring erbjuds botande behandling i Sverige. För att nå Hälso- och sjukvårdslagens mål om en vård på lika villkor för hela befolkningen har landstingen långt att gå. Vidare ställer denna lag krav på ledningen av hälso- och sjukvården att den ska vara organiserad så att den främjar kostnadseffektivitet. De som idag leder hälso- & sjukvården i de regioner som ligger i botten när det kommer till botande behandling vid BPH har ett mycket effektivt verktyg i CoreTherm att använda för att nå målen om en jämlik och kostnadseffektiv vård.”

[1] https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikdatabasen/

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). ProstaLund är noterat på Nasdaq First North Growth Market och har cirka 1900 aktieägare. Se även - www.prostalund.se.