Västra Hamnen: ProstaLund - Stark tillväxt under Q1

Västra Hamnen Corporate Finance har publicerat en analysuppdatering efter ProstaLunds rapport för första kvartalet 2021. Försäljning och bruttomarginal kom in långt över förväntan. Oväntat höga operativa kostnader innebar dock ett resultat i linje med prognosen. Vi behåller vårt värderingsintervall 4,30 - 6,40 SEK per aktie, skriver Västra Hamnen.

• Försäljning och bruttomarginal slog prognosen, resultat som förväntat
  • Tillväxtutsikterna bekräftade och vi gör endast små prognosjusteringar
  • Vi behåller värderingsintervallet 4,30 – 6,40 SEK per aktie

ProstaLund levererade en stark Q1-rapport där bolaget med råge överträffade vår omsättningsprognos. Totalt såldes 415 CoreTherm-behandlingar, 54 procent fler än vi hade räknat med. Både försäljningen och bruttomarginalen kom in långt över vår förväntan och bruttovinsten blev därmed 1,6 miljoner högre än vår prognos. Operative kostnader var emellertid också högre än prognosen, vilket gav ett resultat ungefär som förväntat. Nuvarande kvartalstakt betyder bra chans att överträffa målet om 1 500 sålda behandlingar i år men givet osäkerheten kring COVID-19, vill bolaget inte höja målsättningen i dagsläget. Vi gör endast mindre justeringar i vår värderingsmodell och upprepar värderingsspannet 4,30 – 6,40 SEK per aktie.

Den fullständiga rapporten finns tillgänglig här.

Rapporten är sammanställd som en del av tjänsten Marknadsfokus, Västra Hamnen Corporate Finance erbjudande inom uppdragsanalys.

Detta är ett pressmeddelande från Västra Hamnen Corporate Finance AB.
Web: vhcorp.se
Twitter: @vhcorp_se