Västra Hamnen inleder analysbevakning av ProstaLund

ProstaLund AB (publ) har ingått avtal med Västra Hamnen Corporate Finance AB om så kallad uppdragsanalys. Analysen innefattar en oberoende genomgång av bolaget, dess produkter, marknader och konkurrenter samt ett finansiellt scenario som utgör underlag för en samlad bedömning av motiverat börsvärde för bolaget.

I sin inledande analys skriver Västra Hamnen bland annat:

"Bolaget har under en lång tid utvecklat en innovativ behandling av godartad prostataförstoring (benign prostatahyperplasi - BPH) med hjälp av den patenterade CoreTherm® teknologin. CoreTherm® är individanpassad värmebehandling för BPH, och har samma goda kliniska effekt som existerande behandlingar, men har färre allvarliga biverkningar”

Vidare konkluderar Västra Hamnen att:

”Med en liten och fokuserad organisation ser vi attraktiva vinstutsikter. I vårt ekonomiska scenario är bolaget säkrad finansiering tills dess att kassaflödet blir positivt i mitten på 2022, givet full inlösen av utestående teckningsoptioner. Vår DCF-modell pekar därmed på ett motiverat värde om 3,30 – 4,90 SEK per aktie i det aktuella läget och med vår nuvarande bedömning av risken. Fortsatt framgång som bekräftar affärscaset och sänker risken kommer allt annat lika kunna höja vår värdering efterhand.”

Den fullständiga analysen finns tillgänglig på Västra Hamnens hemsida https://www.vhcorp.se/notis/default.aspx?NotisID=2125 och kommer att följas upp och revideras löpande.