Årets Mustaschkampen berör och välkomnar alla att delta

Report this content

Mustaschkampen är en årlig kampanj under november som arrangeras av Prostatacancerförbundet i samarbete med 29 lokala prostatacancerföreningar och cirka 500 företag. Under Mustaschkampen kommer över 200 olika aktiviteter äga rum i Sverige. Dessa aktiviteter avser tävlingar, debatter, konferenser, insamlingar på gator och torg, motionslopp, konserter, försäljning av mustaschbakelser och mycket annat.

Uppdraget med kampanjen är att sprida kunskap och inspirera människor runt om i landet att odla mustascher och samla in medel till prostatacancerforskning, för att minska dödligheten och förbättra livskvaliteten hos män och närstående som drabbas av prostatacancer.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och idag lever 125 000 män som har eller har haft diagnosen. Att få cancer innebär oro och ofta en livsexistentiell kris, men det är inte bara männen som drabbas utan också partners, barn och syskon. Enligt SCB är närståendegruppen 325 000 personer, så sammanlagt är det 450 000 personer som drabbas av oro för prostatacancer. Alldeles för många män får spridd prostatacancer och allt för många dör i onödan och detta vill vi ändra på.

– Vi vill uppmärksamma att Sveriges vanligaste cancersjukdom går att bota om den upptäcks tidigt. Alla män över 50 år bör ta ett PSA-prov! Det är ett enkelt blodprov och ett viktigt steg. Ta hand om dig själv och dina nära och kära genom att ta detta prov. Det är en handling av omsorg och förebyggande som kan göra stor skillnad i ditt liv, säger Kent Lewén, ordförande i Prostatacancerförbundet.

Årets tema är "Det här var…" och ”Det här är…”

Årets ambassadörer har alla starka personliga kopplingar till ämnet. De har alla förlorat sin pappa eller make i sjukdomen. De har känt de största vågorna av förlust och kämpar nu för att lotsa andra män säkert genom farvattnen. Deras engagemang visar på ett kraftfullt sätt hur personliga erfarenheter kan inspirera till förändring.

Anna Brandeby Harstrm r en av rets ambassadrer fr Mustaschkampen 2023

Foto: Privat.

– Min pappa Lasse ”Kurt Olsson" Brandeby gick bort alldeles för tidigt i prostatacancer. Han var bara 66 år och hade spridd prostatacancer. Tyvärr vägrade han att ta PSA-prov. Jag tror han var väldigt rädd för svaret. Så länge han inte tog något prov kunde han ändå hoppas att allt var bra. Hade han gjort det kanske han skulle levt idag. Jag ställer upp för Mustaschkampen för den är viktig. Alla män över 50 bör ta PSA-prov, för om prostatacancer upptäcks tidigt går den att bota, säger Anna Brandeby Harström.

Lolo Tode Palm r en av rets ambassadrer fr Mustaschkampen 2023

Foto: Privat.

– Min man Uno Palm dog alldeles för tidigt. Han var 55 när han fick diagnosen spridd prostatacancer. En man i sina bästa år, frisk och vital. Han rökte inte, var inte överviktig, men röntgenbilden visade en fullt utvecklad cancer i prostatan som spridit sig med metastaser i skelettet, tätt som mönstret på en dalmatinerhund. Drygt tre år senare dog han. Jag stödjer Mustaschkampen för deras arbete att minska antalet män som dör i prostatacancer. Deras uppmaning att alla män över 50 år bör ta PSA-prov är viktig eftersom sjukdomen går att bota om den upptäcks tidigt, säger Lolo Tode Palm, journalist Sveriges Radio.

Tack vare forskning och utveckling finns nu även kompletterande diagnosmetoder, till exempel MR-kamera, som minimerar risken för överbehandling, och gör att fler män kan fortsätta leva utan operation.

Oscar Magnusson och Sven-Ingvars tar ton för Mustaschkampen

Oscar Magnusson, sångare i det älskade bandet Sven-Ingvars, har i år skrivit låten "Du finns alltid kvar" som bär budskapet för Mustaschkampen. Låten är en spegling av upplevelsen av att vara närstående till någon som drabbats av cancer. Oscar bär själv på den erfarenheten då hans far Sven-Erik Magnusson, förlorade kampen mot prostatacancer vid 74 års ålder.

Oscar och SvenErik Magnusson SvenIngvars

Foto; Karin Törnblom/TT Nyhetsbyrån.

– Pappas bortgång är ett avgrundsdjupt hål som jag bär med mig varje dag och hanterar på något vis. Samtidigt skiftar sorgen och saknaden i ton, och med tiden kan sorgen även bära något ljus med sig. Minnen och tacksamhet över det liv man fick tillsammans hamnar i fokus, och personen som fysiskt inte finns där längre, visar sig på de mest oväntade sätt. I ett skratt, en rörelse eller ett ord, plötsligt är han där, och jag har valt att omfamna sorgen där glädjen tar vid, säger Oscar Magnusson, sångare i Sven-Ingvars.

Kent Lewén
Styrelseordförande
kent@lewen.nu

Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 regionala och lokala patientföreningar som verkar för ökad kunskap om prostatacancer och bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Vi driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och stödjer forskning och utveckling genom en egen fond - Prostatacancerfonden. Varje höst arrangerar förbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 29 lokala prostatacancerföreningar och flera hundra företag och organisationer.