Framgångsrika kockar hjälper Mustaschkampen minska dödligheten i prostatacancer

Report this content

Nu i november startar Mustaschkampen. Kampanjen vänder sig särskilt till de många män som inte vill lyssna när de hör ordet cancer. Årets Mustaschkampsambassadörer är välkända TV-kockar, som har vunnit tävlingar, skriver kokböcker, driver matbloggar med många följare. De hjälper Mustaschkampen i arbetet att få fler män att lyssna. Prostatacancer går att bota om den upptäcks tidigt. Trots det upptäcks alldeles för många, för sent och alldeles för många dör i onödan.

Dödligheten i prostatacancer måste ned!
– Varje liv är viktigt. Prostatacancer är den cancersjukdom flest män dör av. Att 2 200 män varje år dör i prostatacancer är alldeles för många. Det går att få ned dödligheten i prostatcancer. Våra ambassadörer gör ett viktigt jobb när de kommunicerar våra budskap. Prostatacancerförbundet bedömer att det går att rädda 1 000 liv, varje år, säger Kent Lewén, ordförande i Prostatacancerförbundet

Mustaschkampen är en årlig kampanj i november, där män odlar mustascher, samlar in medel till forskning till säkrare diagnosmetoder och mer effektiva behandlingar. Det blir över 200 aktiviteter i hela landet bestående av tävlingar, debatter, konferenser, insamlingar på gator och torg, motionslopp, konserter, försäljning av mustaschbakelser och ett Farsdagsfirande i hela Sverige. Mustaschkampen är med på handbollsmatcher, ishockeymatcher, motorcykelkorteger, V75 och mycket annat. Cirka 500 hundra företag deltar och allting samordnas av Prostatacancerförbundet och 27 lokala patientföreningar.

Årets ambassadörer är:
Zeina Mourtada,TV-kock, kokboksförfattare, matskribent, driver en av Sveriges största mattbloggar Zeinas Kitchen som har över 350 000 följare. Hon medverkar som TV-kock i Nyhetsmorgon TV4 och i Timjan, tupp och tårta i SVT.

Sara Begner,kock, näringsfysiolog och chef för Coop Provkök och har ansvar för att utveckla recept för Coops samtliga kedjor. Har medverkat i SVT-programmen Toppform och Saras kök. Hon har givit ut ett flertal kokböcker.

Jennie Walldén, TV-kock, krögare för den koreanska fusion-restaurangen Namu i Malmö och kokboksförfattare. Vann Sveriges mästerkock på TV4 år 2013.

Siri Barje, TV-kock i Nyhetsmorgons "Kökets middag", utbildad vid Grythyttans restaurangskola, jobbat på Shibumi i Stockholm, drivit sommarrestaurang på Öland, skrivit flera kokböcker, driver en matblogg, ett instagramkonto och poddcasten "Margarinet" samt poddcasten "Tack för maten". År 2020 var hon en av de tävlande i Kockarnas kamp.

– Vi kockar är nog mer intresserade av hälsosam mat än människor i allmänhet. Att äta rätt påverkar direkt hur vi mår men också hur länge vi lever. Män äter mindre hälsosamt än tjejer. Här behövs en uppryckning. Mustaschkampen är viktig för den verkar för att alla män ska ha en hälsosam livsstil och den driver kampen mot prostatacancer där det behövs mer forskning, säger Sara Begner, en av Mustaschkampens ambassadörer.

Varje människoliv är värdefullt
Livets värde får inte skadas utan måste försvaras. Det är allvarligt att människor lider och har det svårt. Om någon får en allvarlig sjukdom, känner familjen ansvar, skaffar sig kunskaper och försöker sedan i samverkan med vården att övervinna sjukdomen. Att försvara livets värde är detsamma som att arbeta för det goda livet.

När det gäller sjukdomar som drabbar många blir svårare att identifiera vem som har ansvar för de som drabbas. Tag till exempel cancer så är det många som drabbas. En av tre får cancer och prostatacancer som är den vanligaste cancersjukdomen är så vanlig att 120 000 män har eller har haft sjukdomen. Varje år tillkommer 10 000 nya män i sjukdomen och varje år dör över 2 200 män av den. Prostatacancer är den cancersjukdom som flest män dör av.

– Det är Regeringen och Socialstyrelsen som måste agera för att minska dödligheten, säger Kent Lewén, ordförande Prostatacancerförbundet.