Mustaschkampens "Sverigeresa" besöker västra och södra delarna av landet

Report this content

I början av augusti är det återigen dags för Håkan Florin att bege sig ut på vägarna. Under etapp 2 av Sverigeresan 2023 kommer det att bli 18 stopp i västra och södra delarna av landet.

Mannen som för tredje året i rad har tagit sig an uppdraget att resa runt i Sverige i ”Mustaschkampenbilen” är eldsjälen Håkan Florin, ledamot i Prostatacancerförbundets styrelse och ordförande i Prostatacancerföreningen Värmland. Tillsammans med de lokala patientföreningarna på respektive ort kommer Håkan förutom att informera om behovet av att ta PSA-prov även sprida information och kunskap om prostatacancer, sälja produkter och samla in pengar till Prostatacancerfonden samt värva medlemmar.

I Sverige lever över 125 000 män med diagnosen prostatacancer. Prostatacancerförbundets patientföreningar har idag cirka 12 000 medlemmar. Patientföreningarna ger råd och fungerar som ett stöd för dem som drabbats av prostatacancer och deras närstående. De anordnar samtalsgrupper och föreläsningar om prostatacancer samt samarbetar med företrädare för sjukvård, kommunala myndigheter, regioner och andra organ och intressegrupper som är verksamma inom prostatacancerområdet. Tillsammans gör de stor skillnad för de som drabbats av sjukdomen.

Resplan för etapp 2 - Västra och södra Sverige
4/8 - Åmål - ICA Lejonet
5/8 - Vänersborg - Gågatan
6/8 - Göteborg - Frölunda torg
7/8 - Alingsås - Vimpeln
8/8 - Borås - Knalleland
9/8 - Halmstad - ICA Maxi Flygstaden
10/8 - Mellbystrand - ICA Maxi
11/8 - Ängelholm - ICA Maxi
12/8 - Malmö - Mobilia
13/8 - Trelleborg - Stora Coop
14/8 - Ystad - Stora Coop
15/8 - Kristianstad - ICA Maxi
16/8 - Lyckeby - ICA Maxi, Amiralen
17/8 - Kalmar - Giraffen
18/8 - Växjö - ICA Maxi Stormarknad
19/8 - Bredaryd - Marknaden
20/8 - Jönköping - A6
21/8 - Lidköping - ICA Hjärtberg

Här kan du läsa mer om respektive aktivitet.

Årets resa är uppdelad i tre olika etapper med totalt 50 stopp. Den första etappen gick norrut och var förlagd i maj/juni. Under etapp nummer två, i augusti, är det västra och södra Sverige som får besök. Under september är det dags för den sista etappen i mellersta och östra delarna av landet.

Håkan Florin
Ordförande i Prostatacancerföreningen Värmland
bagarn7771@yahoo.com
Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 regionala och lokala patientföreningar som verkar för ökad kunskap om prostatacancer och bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Vi driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och stödjer forskning och utveckling genom en egen fond - Prostatacancerfonden. Varje höst arrangerar förbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 29 lokala prostatacancerföreningar och flera hundra företag och organisationer.