Olov Berggren - ny generalsekreterare på Prostatacancerförbundet

Report this content

Vid årsskiftet tillträdde Olov Berggren som ny generalsekreterare på Prostatacancerförbundet. Olov kommer närmast från en tjänst som kanslichef på Dyslexiförbundet. Olov har erfarenhet av att ha haft testikelcancer och brinner för att arbeta för en rättvis och effektiv vård för att minska onödigt lidande och död.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Enligt ny statistik från Socialstyrelsens cancerregister, som släpptes i december 2020, fick 10 984 män diagnosen prostatacancer under 2019. Dödligheten av prostatacancer har minskat i takt med att allt fler upptäcks tidigt, men trots detta avled 2 220 män av prostatacancer 2019. Under 2018 var denna siffra 2 300.

– Eftersom vi vet att prostatacancer går att bota om den upptäcks tidigt har vi mycket att arbeta för. Vi vill fortsätta utöka vårt ekonomiska stöd till forskning och utveckling kring tidig och säker diagnostik samt mer effektiva och skonsamma behandlingsmetoder. Vårt ansvar är inte bara att påpeka vad som inte fungerar utan också bidra till lösningar. Vi kan dessutom ge förutsättningar för de som drabbas att trots allt få ett bra liv genom att prata om prostatacancer, stödja och sprida den kunskap som finns. Där kan Prostatacancerförbundet tillsammans med våra 27 patientföreningar fortsatt göra stor skillnad, säger Olov Berggren.

Olov har innan tjänsten på Dyslexiförbundet arbetat med biståndsfrågor som generalsekreterare för Internationellt Centrum för Lokal Demokrati (ICLD) och med ett flertal internationella projekt, bland annat kring mansfrågor och manlig sexualitet för RFSU.

– Jag ser mycket fram emot arbetet med att leda verksamheten tillsammans med kunniga kollegor och engagerade medlemmar, säger Olov Berggren.