Prostatype® P-score och prognostisk utvärdering av prostatacancer presenteras vid världens största urologimöte

-Resultat av studie från Skånes universitetssjukhus utvald att presentera under American Urology Congress 2021

American Urology Association 2021 är det största och viktigaste mötet för urologer i världen, och Prostatype Genomics är mycket stolta över att att vår poster på den kliniska valideringsstudien i Skåne avseende P-Score  har valts ut för att presenteras.

Lidi Xu, teknikchef på Prostatype Genomics kommenterar ”Vi är mycket glada över denna nominering, över- och underbehandling av patienter med prostatacancer är vanligt och ett stort problem för vården i allmänhet, men framför allt för patienterna . Att få presentera och diskutera Prostatype® och P-score inför världens ledande urologer är ett utmärkt tillfälle att hjälpa till att optimera riskbedömningen av prostatacancer ”.

Studie från Skånes universitetssjukhus

Studien ”P -score baserad på tre embryonala stamcellsgener förbättrar prognostisk utvärdering för metastasering och död vid prostatacancer - en retrospektiv valideringsstudie” omfattade en kohort av 716 patienter diagnostiserade med PCa med hjälp av kärnnålsbiopsi, från januari 2008 till december 2010 på Skåne Universitetssjukhus, med uppföljningstid 8-10 år efter diagnos. Detta är första gången studiens resultat presenteras baserat på betygssystemet ISUP. P-score har visat betydligt bättre förutsägelseförmåga för prostatacancer-specifik död och metastasering än EAU-riskklassificering. Totalt omklassificerades 30% av patienterna till lägre riskgrupper medan 4% av patienterna till högre riskgrupper jämfört med EAU -riskklassificeringen, vilket innebär att behandlingsbeslutet ändras.Fredrik Persson, VD för Prostatype Genomics, kommentarer; "Vi är mycket stolta över detta erkännande, att bli utvalda av ledande experter att presentera inför de bästa urologerna i världen är ett fantastiskt tillfälle och en bekräftelse för potentialen i Prostatype® -testet".

Om Prostatype® och P-score

Prostatype Genomics P-score är en algoritm som innehåller tre geners signatur och tre kliniska parametrar. Genom att kombinera traditionella kliniska riskfaktorer med prognostiska biomarkörer härledda från den ursprungliga prostatabiopsin erbjuder Prostatype®-testsystemet en P-score, vilket förbättrar prognostisk utvärdering kraftigt, och ger viktig input i behandlingsbedömningen.

Fredrik Persson

fredrik.persson@prostatypegenomics.com

Prostatype® är ett gentest som finns tillgängligt för patienter och behandlande urologer som ett kompletterande beslutsunderlag inför frågeställningen behandling eller inte behandling av prostatacancer. Testet är utvecklat av en forskargrupp på Karolinska Institutet och tillhandahålls av Prostatype Genomics AB.