Prostatype Genomics fortsätter förstärka den kommersiella organisationen

Prostatype Genomics fortsätter att stärka den europeiska säljorganisationen och har anställt Albin Bremer som försäljningschef ansvarig för den nordiska marknaden.

”Under det senaste året har vi tagit steg för att bygga upp vår kommersiella organsation på utvalda marknader i Europa. Jag är glad att ha fått Albin med ombord då hans breda och djupa kontaktnät inom nordisk urologi är viktigt för oss. Kombinerat med Albins kommersiella kompetens så har vi redan noterat konkreta framsteg vilket jag är glad att konstatera. Ur ett internationellt perspektiv är dessutom hemmamarknaden alltid viktig att referera till och därför är rekryteringen av Albin Bremer extra betydelsefull,” säger Fredrik Persson, VD för Prostatype Genomics.

Albin har över 20 års erfarenhet från såväl sälj-som säljchefsroller i flera ledande läkemedelsbolag som Abbott och ALK-Abelló. Senast kommer Albin från Ipsen där han var delaktig i att starta upp och utveckla företagets onkologidivision med ett starkt kommersiellt fokus. Med många års erfarenhet inom prostatacancer har Albin en stor förståelse för hur sjukdomen påverkar patienterna och vilka utmaningar vården ställs inför när det gäller att bättre prognosticera patienter med konstaterad prostatacancer.

Att fortsätta arbeta tillsamman med mina kontakter inom urologi och dessutom få arbeta med en produkt som Prostatype® är mycket motiverande. Prostatype® fyller ett stort och uppenbart kliniskt behov både i Sverige och internationellt då prostatacancer är den vanligaste cancerformen hos män i många länder. Att aktivt få bidra med och representera en modern biomarkör, vilken resulterar i en bättre och mer relevant prognos i förhållande till hur patienter prognosticeras idag, är viktigt och välbehövligt för patienter, läkare och sjukvård. Jag är självklart medveten om det uppenbara kliniska behov Prostatype® bidrar till att fylla och har redan fått det bekräftat hos många av mina kontakter. Vi har mött ett stort intresse av att utvärdera Prostatype i ett första steg för att kunderna ska få en uppfattning om hur produkten bäst används i vardagen och jag ser fram mot att få diskutera resultaten och mervärdet av Prostatype® med mina kunder inom kort” avslutar Albin Bremer.

”Det har varit av yttersta vikt att hitta en driven person med stor erfarenhet, kännedom och kontaktnät inom terapiområdet prostatacancer. Allt detta hittade vi i Albin och med hans fokus, energi och upparbetade relationer i vården har vi redan sett en spännande utveckling i intresset från beslutsfattare”, avslutar Fredrik Persson.

Prostatype Genomics fokuserar på att i ett första steg etablera Prostatype® på utvalda marknader inom EMEA och i USA. Vi har just nu verksamhet i Sverige, Tyskland, Italien, Storbritannien och Spanien. I Spanien har bolaget så här långt arbetat tillsammans med en extern partner. Då intresset bland ledande urologer är stort, där ett antal kommersiella projekt står för dörren, kan vi konstatera att Prostatype Genomics behöver förstärka närvaron i Spanien med egen anställd personal för att kunna hantera de olika löpande processerna snabbare och ännu mer effektivt. Vi befinner oss mitt i rekryteringsprocessen för detta ändamål med förhoppningen att kunna presentera vår nya kollega inom kort.

Nicklas Rosendal

nicklas.rosendal@prostatypegenomics.com