DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 JUNI 2005

Fortsatt stark tillväxt för Pointsec ANDRA KVARTALET • Omsättningen för kvartalet ökade till 67,7 MSEK (44,4). Rensat för avvecklade enheter var omsättningsökningen 71%, 67,7 MSEK jämfört med 39,6. • Pointsec-produkternas omsättning ökade för fjärde kvartalet i rad till 51,0 MSEK (28,2). • Rörelseresultatet uppgick till 9,8 MSEK (-0,8). DELÅRSPERIODEN JANUARI-JUNI • Omsättningen uppgick till 131,4 MSEK (102,5). • Resultatet efter skatt uppgick till 15,1 MSEK (9,5). • Resultatet per aktie uppgick till 1:43 SEK (0:90). Koncernchef Thomas Bill kommenterar: ”Jag är mycket glad att återigen kunna presentera starka siffror för kvartalet. Pointsec-intäkterna nådde för andra kvartalet 51,0 MSEK, en ökning med 81% jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Detta är omsättningsmässigt det bästa kvartalet någonsin för Pointsec. Bruttomarginalen ökade med fyra procentenheter till 85%. Rörelseresultatet steg till 9,8 MSEK från -0,8 MSEK förra året. Intresset för säkerhet för mobila enheter är stort och tilltagande runt om i världen, inte minst inom finanssektorn i USA och i Japan. Försäljningen har också varit god på de nya marknaderna Mellanöstern och Indien. I Europa fick vi under kvartalet en mycket viktig order från en stor internationell revisionsbyrå. Analysföretaget Gartner Group har återigen rankat Pointsec som marknadsledare inom mobilt dataskydd. Detta är något som vi är mycket stolta över och ser som en bekräftelse på att vi erbjuder kunderna den starkaste och mest hanterbara säkerhetslösningen för information på mobila enheter. Ett viktigt samarbete inleddes under kvartalet med amerikanska Extended Systems. Extended Systems utvecklar mobila lösningar för professionella användare, som kompletterar Pointsecs lösningar, och tillsammans kan vi erbjuda högklassiga mobila säkerhetslösningar. Vår bedömning kvarstår att Pointsecs försäljning kommer att fortsätta utvecklas positivt samt att koncernens helårsresultat kommer att förbättras jämfört med föregående år.”