Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2006

Report this content

Fördubblad Pointsec-försäljning – Omsättningen översteg 100 MSEK i det andra kvartalet

ANDRA KVARTALET 2006 • Nettoomsättningen ökade med 73% till 117,2 MSEK (67,7) • Försäljningen av Pointsec-lösningarna fördubblades till 102,8 MSEK (51,0) • Resultat efter finansnetto uppgick till 14,6 MSEK (11,0). En engångsreservering för osäkra kundfordringar avseende försäljning till partners på 9,2 MSEK har belastat kvartalets resultat. • Resultat efter skatt uppgick till 11,7 MSEK (6,3) • Resultat per aktie ökade med 76% till 0:51 SEK (0:29) DELÅRSPERIODEN JANUARI-JUNI 2006 • Nettoomsättningen ökade med 58% till 207,3 MSEK (131,4) • Resultat efter finansnetto uppgick till 32,0 MSEK (24,5). Periodens resultat har belastats med en engångsreservering för osäkra kundfordringar avseende försäljning till partners på 9,2 MSEK. • Resultat efter skatt uppgick till 22,9 MSEK (15,1) • Resultat per aktie ökade till 1:01 SEK (0:70) Koncernchef Thomas Bill kommenterar: ”Det är med stor glädje jag konstaterar att vi i det andra kvartalet fördubblade omsättningen och sprängde 100-miljonersgränsen för våra Pointsec-lösningar. Vi sålde Pointsec för 102,8 MSEK andra kvartalet 2006, vilket kan jämföras med 51,0 MSEK samma kvartal i fjol. Vår bedömning är att vi fortsätter att ta marknadsandelar. Det är intressant att notera att nya kunder hör av sig och vill byta ut konkurrenters lösningar som inte fungerar tillfredsställande. Efterfrågan på våra lösningar har också fått ökat stöd av ett antal incidenter runt om i världen där stora företag och organisationer har förlorat bärbara datorer med känsliga personuppgifter. Vi märker att styrelser och företagsledningar har tvingats skärpa sitt säkerhetstänkande, vilket gör att antalet förfrågningar om våra lösningar ökar rejält. Den ökade fokuseringen på lösningar för smarta telefoner inom ramen för vårt nya verksamhetsområde Pointsec Wireless Solutions har rönt stor uppskattning hos mobiltelefontillverkare, operatörer och systemintegratörer. Flera intressanta samarbeten förväntas kunna presenteras under de kommande kvartalen. USA och Asien/Stillahavsregionen utvecklades starkast i kvartalet. I USA har vi fått de första beställningarna på delstatlig nivå och från flera universitet. I Japan fortsätter framgångarna och Australien fick under kvartalet sin hittills största order. Tillväxten i Europa uppgick till drygt 50 procent. Trots fortsatt kraftfulla investeringar i marknads- och försäljningsorganisationen ligger vår rörelsemarginal på 13%, vilket är i linje med motsvarande kvartal föregående år. Det andra kvartalet har dock belastats med en reservering avseende förfallna kundfordringar. Om vi rensar kvartalets rörelseresultat för denna engångskostnad uppgår rörelsemarginalen till 21 procent. Vi bedömer att marknaden för Pointsecs produkter fortsätter att växa och bolaget kommer att stärka sin marknadsposition ytterligare. Omsättning och vinst under 2006 beräknas öka jämfört med 2005.”