Delårsrapport 1 januari – 30 september 2006

Pointsec fortsätter att ta marknadsandelar
– Stark försäljning i USA

TREDJE KVARTALET 2006
• Nettoomsättningen ökade med 166% till 163,4 MSEK (61,3)
• Försäljningen av Pointsec-lösningarna steg till 149,0 MSEK (51,4)
• Resultat efter finansnetto uppgick till 56,0 MSEK (10,0)
• Resultat efter skatt uppgick till 35,8 MSEK (7,0)
• Resultat per aktie ökade till 1:56 SEK (0:31)

DELÅRSPERIODEN JANUARI-SEPTEMBER 2006
• Nettoomsättningen ökade med 92% till 370,8 MSEK (192,7)
• Resultat efter finansnetto uppgick till 88,0 MSEK (34,5). Periodens resultat har belastats med en engångsreservering för osäkra kundfordringar redovisad i det andra kvartalet avseende försäljning till partners på 9,2 MSEK.
• Resultat efter skatt uppgick till 58,7 MSEK (22,1)
• Resultat per aktie ökade till 2:59 SEK (1:00)

Koncernchef Peter Larsson kommenterar:
”Den starka efterfrågan på den amerikanska marknaden lyfte Pointsec-försäljningen till en nivå som översteg våra förväntningar. Vi redovisar intäkter på 149,0 MSEK i kvartalet vilket nästan är tre gånger så mycket som under motsvarande kvartal i fjol (51,4). Det är inte bara antalet genomförda affärer i USA som har ökat, utan vi ser även fortsatt goda affärsmöjligheter på den amerikanska marknaden.

Efterfrågan på våra lösningar får stöd av att medvetenheten ökar om vilken skada en förlorad dator kan medföra. Styrelser och företagsledningar vill inte riskera att hamna på löpsedlarna för att de inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda känslig information.

En stor framgångsfaktor för Pointsec i den hårdnande konkurrensen är att våra lösningar är enkla att installera och kostnadseffektiva. Vi har fått flera värdefulla referens-kunder tack vare att ett stort antal licenser har kunnat installeras på kort tid. Ytterligare en bekräftelse på att vi har lyckats på marknaden är också att vi fortsätter att ersätta konkurrenters installationer. En av Englands största banker valde nyligen att installera Pointsec-licenser efter att först ha försökt införa en konkurrerande lösning.

Vi bedömer att marknaden för Pointsecs produkter fortsätter att växa och att bolaget kommer att stärka sin marknadsposition ytterligare. Den kraftiga försäljningsökningen i det tredje kvartalet innebär att vi reviderar upp vår prognos för helåret 2006 till: Omsättning och vinst under 2006 väntas öka väsentligt jämfört med 2005.”