DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 31 MARS 2005

Pointsec-försäljningen slår nya rekord

FÖRSTA KVARTALET • Omsättningen för kvartalet ökade till 63,7 MSEK (58,1). Rensat för avvecklade enheter var omsättningsökningen 20%, 63,7 MSEK jämfört med 52,9. • Pointsec-produkternas omsättning ökade för tredje kvartalet i rad till 49,7 MSEK (40,1). • Rörelseresultatet uppgick till 13,1 MSEK (13,2). • Resultatet efter finansnetto uppgick till 13,5 MSEK (15,3). • Resultatet efter skatt uppgick till 8,8 MSEK (11,1). • Resultatet per aktie uppgick till 0:80 SEK (1:05). Koncernchef Thomas Bill kommenterar: • Intäkterna för Pointsec-produkterna ökade för tredje kvartalet i rad till det hittills högsta kvartalsvärdet 49,7 MSEK. Totalt ökade koncernens omsättning med 20%, rensat för de verksamheter som avvecklades förra året. Detta är speciellt glädjande eftersom första kvartalet normalt brukar vara försäljningsmässigt svagt för programvarubolag. • Vad som är extra positivt är att det inte är någon enstaka stororder som lyft omsättningen, vilket var fallet under första kvartalet förra året då en enskild affär stod för 18 MSEK av omsättningen. Istället är det en stor mängd affärer och rekord i antal nya kunder, vilket visar på styrkan i Pointsec. • Glädjande är också att försäljningen i USA tagit fart och under kvartalet stod denna för cirka en fjärdedel av total försäljning. Här var ordern från US Army på 3,9 MSEK, avseende säkerhetslösning för handdatorer att användas inom mobil fältsjukvård, viktig. • Den starka efterfrågan på Pointsecs lösningar på den japanska marknaden har fortsatt. En bidragande orsak är att ny japansk lagstiftning trätt i kraft, avseende krav på skyddande av konfidentiell information. För att fullt ut ta tillvara affärsmöjligheterna har ett japanskt dotterbolag startats och en japansk VD har anställts. • Avvecklingen av olönsamma delar inom tredjepartsverksamheten, som genomfördes i slutet av förra året, har genom ökad fokusering resulterat i ökad försäljning i Norden, både avseende Pointsec och avseende kvarvarande tredjepartsprodukter. • Vi konstaterar också att kvartalets vinst på 13,5 MSEK efter finansnetto har uppnåtts trots att kostnadsmassan ökat planenligt, en följd av ökade satsningar både avseende nyetableringar och produktutveckling. • Den fina starten på året gör att vår bedömning kvarstår att Pointsecs försäljning kommer att fortsätta att utvecklas positivt, samt att koncernens resultat kommer att förbättras jämfört med föregående år.