Peter Larsson ny koncernchef för Protect Data/Pointsec

- Thomas Bill adjungeras till styrelsen

Peter Larsson har utsetts till koncernchef för O-listenoterade Protect Data efter Thomas Bill. Peter Larsson har sedan 2002 varit ansvarig för verksamheten med den egenutvecklade säkerhetsprogram¬varan Pointsec och sedan 2005 ställföreträdande VD för Protect Data. Peter Larsson tillträder vid månadsskiftet september/oktober. Thomas Bill lämnar Protect Datas operativa ledning för posten som VD för Orc Software, men blir adjungerad till styrelsen med avsikt att väljas in som ordinarie ledamot vid bolagsstämman 2007. Thomas Bill kvarstår även som delägare i Monterro Holding Ltd, som är största ägare i Protect Data/ Pointsec. – Det känns mycket stimulerande att få förtroendet att fortsätta utveckla Protect Data/Pointsec. Inte minst med tanke på hur starka våra produkter är och den stora försäljningspotential som finns globalt, säger Peter Larsson. – Styrelsen ser Peter Larsson som ett givet förstahandsval som ny koncernchef. Peters insatser i samband med den globala lanseringen av Pointsec har varit avgörande för våra internationella fram¬gångar. Särskilt när det gäller vår lyckade etablering på USA-marknaden, vilken vi betraktar som den största enskilda framgångsfaktorn bakom Protect Datas positiva utveckling de senaste åren, säger Martin Bjäringer, styrelseordförande för Protect Data/Pointsec. – Det är samtidigt värdefullt att vi får behålla Thomas Bills kompetens genom hans medverkan i styrelsearbetet, fortsätter Martin Bjäringer. Ett antal större aktieägare avser att föreslå Thomas Bill som styrelseledamot vid årsstämman 2007. I samband med ledningsförändringen har styrelsen fattat beslut att föreslå nästa årsstämma att Protect Data byter namn till Pointsec. Detta namn använder företaget redan internationellt genom dotterbolaget Pointsec Mobile Technologies, där företagets huvudverksamhet kring Pointsec-programvaran finns samlad.