Pointsec rankas åter i topp av analysföretag

I en ny rapport från analysföretaget Gartner placerar sig Protect Datas dotterbolag Pointsec för fjärde året i följd i kategorin marknadsledare inom mobilt dataskydd.

Gartners färska rapport 1H05 Mobile Data Protection Magic Quadrant* innehåller en omfattande kvali¬tativ utvärdering av 16 leverantörer av dataskydd för mobila enheter som bärbara PC, handdatorer och smartphones. Utvärderingen bygger på en sammanvägning av leverantörernas nuvarande marknads¬läge och deras bedömda framtidsutsikter. Enligt Gartner är leverantörerna i kategorin “ledare” framgångsrika på dagens marknad, de har en tydlig vision om utvecklingen, samt utvecklar aktivt sin kompetens för att behålla sin ledande ställning på marknaden. – På Pointsec är vi stolta over att Gartner placerar oss i en tätposition på marknaden och ser det som ännu en bekräftelse på att vi erbjuder kunderna den starkaste och mest hanterbara säkerhetslösningen för känslig information som lagras på mobila enheter, säger Peter Larsson, VD för Pointsec. – Allt fler företag inser att data som kommer på avvägar när utrustning tappas bort eller blir stulen kan få allvarliga följder för både företagets image och dess resultat. Pointsecs lösning gör det möjligt att realtidskryptera hela eller valda delar av en minnesenhet, så att dessa data bara är tillgängliga för behöriga användare. Pointsec har uppnått sin position som den främsta leverantören av lösningar för mobilt dataskydd bland annat för att man erbjuder: • Den bästa säkerheten med fler och högre certifieringar än någon annan jämförbar lösning. • Starkt stöd för driftsättning och underhåll genom central administration. • Det bredaste stödet för olika IT-plattformar, bland annat bärbara och stationära PC med Windows och Linux, smartphones och handdatorer baserade på Symbian-, Microsoft-, och Palm-platt¬formarna, samt flyttbara minnesenheter som USB-minnen och CD-skivor. Pointsec har bidragit till att öka förståelsen inom näringslivet och myndigheter om de hot som finns mot mobila data. Företaget har presenterat en rad rapporter som visar på betydelsen av att skydda information som lagras på mobila enheter, bland annat en flitigt citerad internationell undersökning om utrustning som glömts kvar i taxibilar och analyser av begagnade datorer och hårddiskar med öppet tillgängliga data. För frågor och mer information, kontakta: Thomas Bill, VD Protect Data AB, tel: 08-459 54 00 *Gartners Magic Quadrant Mobile Data Protection Study, 1H05 är författad av J.Girard och finns tillgänglig för försäljning via Gartners webbplats, www.gartner.com.