Rapport från ordinarie bolagsstämma i Protect Data AB (publ) tisdagen den 5 april 2005

Verkställande direktörens anförande till närvarande aktieägare innehöll bland annat följande information: Resultatet förbättrades kraftigt under år 2004 och resulterade i en vinst efter finansnetto på 20,7 MSEK jämfört med 2,0 MSEK föregående år. Orsakerna till resultatförbättringen är framför allt en kraftigt ökad försäljning av den egenutvecklade produkten Pointsec. Intäkterna från Pointsec-verksamheten ökade för andra året i rad med mer än 60% och uppgick till 149,5 MSEK (91,9). I slutet av året beslutades om en koncentration av koncernens verksamhet till Pointsec. Som en följd av beslutet avvecklades affärsområde Solutions. Den lönsamma delen av tredjepartsförsäljningen, Digitala Identiteter, integrerades med Pointsecs organisation. Områdena Antivirus och Nätverkssäkerhet avyttrades till extern köpare och övriga agenturer samt konsultverksamheten avvecklades. Protect Datas starka finansiella ställning har genom årets vinst stärkts ytterligare och koncernen redovisade vid utgången av 2004 en soliditet på 66% och ett eget kapital på 175 MSEK. Likvida medel, inklusive outnyttjade checkkrediter och övervärden i finansiella placeringar, uppgick till 182 MSEK. Verkställande direktören informerade även om några genomförda affärer under första kvartalet 2005. Bland annat har U.S. Army valt Pointsecs säkerhetslösning för handdatorer till nytt system för fältsjukvård och Arbetsmarknadsverket har valt en lösning för att säkra interna webbtjänster, Entrust IdentityGuard, som levereras av Pointsec. Dessa affärer har tidigare offentliggjorts genom pressreleaser. På stämman fattades bland annat följande beslut: • Till ny styrelse omvaldes Martin Bjäringer, Jonas Fredriksson, Ulrika Hagdahl, Harald Nilsonne och Carl Rosvall samt nyvaldes Henrik Ekelund. Ekelund, född 1955, är koncernchef, VD samt huvudägare i O-listenoterade BTS Group AB. Övriga styrelseuppdrag är ledamot i BTS Group AB samt suppleant i Universum Communications AB. • Beslutades att styrelsearvode skall utgå med 540.000 kronor till ledamöter som ej är anställda i bolaget, att fördelas enligt styrelsens bestämmande. Av arvodet utgör 30.000 kronor ersättning för kommittéuppdrag. • Beslutades att bemyndiga styrelsen att, intill nästa ordinarie bolagsstämma, besluta om förvärv av högst 1 000 000 egna aktier genom förvärv via Stockholmsbörsen. Förvärven skall ske till marknadspris och aktierna skall, till exempel i samband med förvärv, kunna överlåtas till annan part med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. • Beslutades att utge ett nytt optionsprogram riktat till icke-amerikanska medarbetare. Optionsprogrammet berättigar till teckning av maximalt 250 000 nya aktier till en teckningskurs på 124 SEK och löper till 2008-05-15. Optionerna erbjuds till marknadspris beräknat enligt Black & Scholes-metoden. Programmet ger en utspädningseffekt på ca 2,2%. Beslutades att ge ut ett nytt optionsprogram omfattande 150 000 optioner berättigande till teckning av lika många nya aktier. Programmet riktas till nuvarande och framtida anställda i USA. Optionerna tecknas av Protect Datas amerikanska dotterdotterbolag Pointsec Mobile Technologies Inc. som överlåter optionerna vidare enligt bestämmelserna i en ”Stock Option Plan”. Optionerna överlåtes härvid vidare enligt amerikansk modell, innebärande bland annat att optionerna intjänas dels genom anställningstid och dels genom prestation. Optionerna erhålles vederlagsfritt och optionsinnehavarens lösenpris motsvarar aktuell börskurs per dagen för tilldelning, dock lägst 91 kronor. Det nya programmet ger en utspädningseffekt om ca 1,3%. För samtliga utestående optionsprogram sammantaget uppgår utspädningseffekten till ca 7,7%. • Beslutades att ge generellt bemyndigande till styrelsen att intill nästa ordinarie bolagsstämma emittera maximalt 1.500.000 nya aktier i bolaget. • Beslutades att, på initiativ från de största aktieägarna, en nomineringskommitté bestående av tre till fyra ledamöter utses. Ledamöterna, varav majoriteten samt kommitténs ordförande inte skall ingå i bolagets styrelse, skall offentliggöras senast sex månader före ordinarie bolagsstämma. • Beslutades att utdelning lämnas med 1:25 kronor per aktie, totalt 13 717 712 kronor. Avstämningsdagen bestämdes till den 8 april 2005. Bolagsstämmans fullständiga beslut finns tillgängligt på bolagets kontor. Vid det efterföljande konstituerande styrelsemötet omvaldes Martin Bjäringer till ordförande och Carl Rosvall till vice ordförande. För ytterligare information kontakta gärna VD Thomas Bill, Protect Data AB (publ), telefon 08-459 54 00. e-post thomas.bill@protectdata.com.