PROVENTUS CAPITAL OFFENTLIGGÖR SUBSTANSVÄRDE FÖR PROVENTUS CAPITAL PARTNERS IV B

Stockholm, 9 oktober 2020

Proventus Capital offentliggör idag att substansvärdet för Proventus Capital Partners IV Bs vinst- och kapitalandelsbevis uppgick till 106,44 EUR per andel för vinst- och kapitalandelsbevis av serie A1 och till 1 064,35 EUR per andel för vinst- och kapitalandelsbevis av serie B vid marknadens stängning 30 september 2020.

Löpande avkastning på 4,32 EUR för vinst- och kapitalandelsbevis av serie A1 och på 43,1 EUR för vinst- och kapitalandelsbevis av serie B utbetalas den 21 oktober 2020. Ingen amortering kommer att ske för kvartalet.

Tillgångarna i Proventus Capital Partners IV B består till 92,2 procent av privata företagslån och 7,8 procent av noterade företagsobligationer.

Proventus Capital är en aktiv kreditinvesterare och långivare till bolag i Nord- och Västeuropa i behov av kapital för expansion, förvärvsfinansiering, omstruktureringar och refinansiering. Proventus Capital genomför också investeringar i noterade företagsobligationer. Proventus Capital totala till­gångar i fonderna uppgår till 2.5 miljarder euro och förvaltas av Proventus Capital Management AB, som ägs av företagsledningen. Proventus AB som har grundats och ägs av Robert Weil, är en av de största investerarna i Proventus Capitals fonder. Proventus Capital Partners IV Bs vinst- och kapitalandelsbevis av serie A1 och serie B är utgivna av Proventus Capital Partners IV B AB (publ) och är noterade på Miscellaneous Nordic AIF Sweden-segmentet under Main Regulated vid NGM i Stockholm. Antalet innehavare uppgår till knappt 20.

Daniel Sachs, VD Proventus Capital, telefon: 08 723 31 00