Proventus och Bonnier lägger bud på Alma Medias division Broadcasting

Report this content

Proventus har ambitionen att aktivt delta i omstruktureringen av den nordiska TV-marknaden och har därför tidigare förvärvat aktier i TV4 och Alma Media. Proventus lägger tillsammans med mediekoncernen Bonnier bud på Alma Medias division Broadcasting, som bland annat omfattar den finska TV-kanalen MTV3, majoriteten i den finska radiostationen Radio Nova samt 23,4 procent av aktierna i svenska TV4 AB. Alma Media har tidigare kallat till en extra bolagsstämma den 31 januari 2005 för att behandla frågan om att avyttra koncernens division Broadcasting. Av de bolagsstämmohandlingar som idag offentliggjorts framgår att Alma Medias styrelse förordar Proventus och Bonniers bud. – Proventus vill driva utvecklingen av den nordiska TV-marknaden, som står inför stora förändringar. Ett förvärv av Alma Medias broadcastingverksamhet ger oss en stark bas, där vi kan vara med och påverka den framtida strukturen, säger Daniel Sachs, VD för Proventus. För att skapa en TV-verksamhet med hög kvalitet och god långsiktig konkurrenskraft är en nordisk ambition nödvändig, avslutar Daniel Sachs. Proventus och Bonniers bud på Alma Medias division Broadcasting är villkorat av ett positivt beslut på bolagsstämman den 31 januari 2005 och att ett nybildat bolag, med koppling till Alma Media, förvärvar Proventus och Bonniers aktier i Alma Media. Detta nybildade bolag kommer även att erbjuda övriga aktieägare i Alma Media motsvarande erbjudande i syfte att skapa ett nytt noterat bolag med fokus på Alma Medias nuvarande verksamhet utanför broadcastingområdet. Proventus och Bonniers bud är även villkorat av att tillstånd ges av berörda konkurrensmyndigheter och att de finska TV- och radiokoncessionerna kan bibehållas. Budet lämnas av ett finskt aktiebolag under bildande som ägs till 50 procent vardera av Proventus och Bonnier. Proventus är ett privatägt bolag som under mer än 20 års tid har arbetat med att investera i och utveckla företag med stora förändringsbehov. Bolaget grundades 1980 av Robert Weil och har gjort en rad framgångsrika och uppmärksammade affärer; förvärvet av Upsala Ekeby med bl a GAB Gense och Kosta Boda, omstruktureringen av koncernen Aritmos med bland annat varumärkena Puma, Etonic, Tretorn och Stiga samt skapandet av bankgruppen Gota. Proventus har idag ett eget kapital på ca 3 miljarder kronor. Proventus är huvudägare i BRIO och det finska möbelföretaget Artek. För ytterligare information kontakta: Daniel Sachs, VD Proventus, telefon 08-723 31 00