Proventus Capital Partners

Report this content

Proventus Capital Partners tar in 12 miljarder kronor för att möta det ökande behovet av alternativ företagsfinansiering

Proventus Capital Partners har slutfört kapitalanskaffningen till sin tredje fond – Proventus Capital Partners III.

Proventus Capital Partners III är fortsättningen på den investeringsstrategi som påbörjades 2002. Proventus Capital Partners etablerade 2009 sin första institutionella fond med 216 miljoner euro under förvaltning. Under 2011 och 2012 satte Proventus Capital Partners upp fonderna II och IIB med totalt 7,4 miljarder kronor i förvaltat kapital. Efter den första stängningen i maj 2014 har Proventus Capital Partners III nu överträffat målet på 10 miljarder kronor och avslutar kapitalanskaffningen vid den satta maxgränsen om cirka 12 miljarder kronor.

’’Marknaden för institutionell kreditgivning, utanför banksystemet eller i kombination till bankfinansiering, växer snabbt. Vi strävar efter att vara en strategisk finansiell partner till de bolag vi investerar i, och inte bara en långivare. Vi har också möjlighet att lösa finansieringsbehov som inte passar för de traditionella finansieringsformerna. På lång sikt får vi den bästa avkastningen på våra investeringar genom att hjälpa företag att göra det mesta av sina affärsmöjligheter’’ säger Daniel Sachs, VD för Proventus Capital Management.

Investerare i Proventus Capital Partners III är såväl offentliga som privata pensionsfonder, försäkringsbolag, större familjestiftelser och förvaltningsbolag i Sverige och utanför norden. Då ungefär en tredjedel av den nya fondens kapital kommer från utomnordiska investerare breddas nätverket och speglar bättre fondens geografiska investeringsfokus. Proventus AB är en av de största investerarna i den tredje fonden. Proventus Capital Partners har samarbetat med Credit Suisse som ’placement agent’, med syfte att bredda investerarbasen utanför Norden.

Proventus Capital Partners är en aktiv kreditinvesterare och långivare till bolag i Nord- och Västeuropa i behov av kapital för expansion, förvärvsfinansiering, omstruktureringar och refinansiering. Proventus Capital Partners genomför också investeringar i noterade företagsobligationer. Proventus Capital Partners totala tillgångar i fonderna är totalt 2.5 miljarder euro och förvaltas av Proventus Capital Management AB, som ägs av företagsledningen. Proventus AB som har grundats och ägs av Robert Weil, är en av de största investerarna i Proventus Capital Partners fonder.

Citat

Daniel Sachs, VD för Proventus Capital Management