Provide IT Sweden AB (publ) Kvartalsrapport 3 2016/2017

MINSKAD LÖNSAMHET

FINANSIELL ÖVERSIKT KVARTAL 3 2016/2017

1 oktober - 31 december 2016.
Totala intäkter uppgick till 3 623 (3 620) TSEK.
Rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till 1 437 (1 865) TSEK.
Resultat efter skatt uppgick till 1 121 (1 454) TSEK. Skattekostnad är schabloniserad. Resultat per aktie uppgick till 0,168 (0,218*) SEK.

Under det tredje kvartalet uppgick omsättningstillväxten till 0 procent och resultat efter skatt minskade med ca 23 procent.

FINANSIELL ÖVERSIKT APRIL-DECEMBER 2016/2017

1 april - 31 december 2016.
Totala intäkter uppgick till 9 627* (8 155) TSEK.
Rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till 3 329* (3 251) TSEK.
Resultat efter skatt uppgick till 2 598 (2 528) TSEK. Skattekostnad är schabloniserad. Resultat per aktie uppgick till 0,390 (0,379*) SEK.

*Under första kvartalet nuvarande räkenskapsår ingår kostnader av engångskaraktär(noteringsrelaterade kostnader) på totalt 246 TSEK. Dessutom ingår försäljning av anläggningstillgång som påverkade rörelseresultatet positivt med 75 TSEK

*Vid beräkning av resultat per aktie för tredje kvartal samt för nio månader under föregående räkenskapsår användes antalet aktier per 2016-12-31

HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

Bolagsstämman(med kallelse 14 september) beslutade i enlighet med styrelsens förslag att genomföra en företrädesemission. Nyemissionen tillför bolaget högst 12 086 780 kronor före emissionskostnader vid full teckning.

Den 2 november 2016 avslutades teckningsperioden i bolagets företrädesemission. Emissionen tecknades till cirka 22,2 MSEK inklusive teckningsförbindelser, vilket motsvarar en teckningsgrad på cirka 183 procent. Genom företrädesemissionen emitteras 833 571 nya aktier och Bolaget tillförs därmed cirka 11,7 MSEK efter emissionskostnader (cirka 0,4 MSEK). När emissionen registrerats hos Bolagsverket kommer det totala antalet aktier i Provide IT uppgå till 6 668 571 aktier och aktiekapitalet kommer att uppgå till 666 857 SEK.

Huvudägarna i Provide IT sålde en mindre andel av sina aktier. Huvudägarna utgörs av Peter Klein Holding AB (till fullo ägt av Provide ITs medgrundare Peter Klein) och Faraj Industries AB (till fullo ägt av Bawan Faraj, medgrundare tillika VD i Provide IT). Peter Klein Holding AB sålde 12 400 aktier, motsvarande ca 0,496 % av innehavet och Faraj Industries AB såde 166 872 aktier, motsvarande ca 6,67 % av innehavet.

Bolagets två huvudägare Faraj Industries AB och Peter Klein Holding AB som är helägda av bolagets grundare Bawan Faraj respektive Peter Klein har enligt plan den 6 december 2016 vederlagsfritt överlåtit 45 000 aktier vardera(tillsammans 90 000 aktier) till Quality Think Göteborg AB. Bolaget kommunicerade om gåvan i tidigare emissionsmemorandum och gåvan är därmed bestämd innan bolagets notering 27 juni 2016.

HÄNDELSER EFTER TREDJE KVARTALET

I anledning av ett kontinuerligt positivt kassaflöde i kombination med bolagets emission vid börsnoteringen och den därpå följande nyemissionen under 2016 har bolaget ansamlat en ansenlig kassa om för närvarande ca 26 miljoner kronor. På grund av den rådande globala räntepolitiken kan bolagets bank Nordea erlägga en årlig avgift om ca 0,5 % av bolagets förvaltade kontanter vid belopp överstigande 5.000.000 kr. För att undvika denna avgift har bolagets styrelse i avvaktan på företagsförvärv beslutat att binda upp större delen av kassan i Nordeas räntefond ”Nordea Institutionell Kortränta”. Räntefonden har i genomsnitt AA- rating, anses vara mycket stabil och är klassad med lägsta risk (rating 1 av 7). Köpta fondandelar kan likvideras närsomhelst och kontanta medel utfås inom två bankdagar, vilket gör att bolaget genom köp av fondandelarna alltjämt har kapital snabbt tillgängligt vid ett företagsförvärv.

Köp av fondandelar har skett 15 februari 2017 och kommer att fortsätta veckovis för att hålla bolagets kassa under gränsbeloppet om 5.000.000 kr.

Bolaget har drabbats av produktionsproblem i två omfattande kunduppdrag, vilket har påverkat det tredje kvartalet (oktober-december 2016) och fjärde kvartalet (januari-mars 2017) negativt. Ledningsgruppen har varit tvungna att disponera mer tid än planerat på att undersöka effekten av detta vilket har resulterat i att bolaget behövde senarelägga publiceringen av kvartalsrapport 3 från 23 till 28 februari.

VD HAR ORDET

Vi har ett händelserikt kvartal bakom oss som präglats både av positiva och dåliga nyheter. Under oktober-november genomförde vi vår andra emission som övertecknades med ca 183 procent. Bolaget har nu finansiella medel på ca 26 MSEK och inga räntebärande skulder. Förutom ekonomisk styrka har vi även etablerat en säljavdelning som har genomfört över hundra möten med nya potentiella kunder inom segmentet Reklam- och Kommunikationsbyråer. Under tredje kvartalet har vi fått flera nya kunder inom detta segment, och beräknar fler beställningar av dessa företag inom snar framtid.

Tyvärr blev det tredje kvartalet vårt första kvartal utan tillväxt som noterat bolag. Vi drabbades av produktionsproblem som påverkade omsättning och lönsamhet negativt. I slutet av januari uppmärksammades effekten av produktionsproblemen och vi påbörjade en gedigen utredning som försenade arbetet med att sammanställa det finansiella utfallet för det tredje kvartalet. Under tisdagen (21/2) sammanställdes siffrorna tillsammans med vår bokföringsbyrå och vi kunde därmed konstatera att vinsten är sämre än motsvarande jämförelseperiod för föregående räkenskapsår. I enlighet med noteringsavtalet är vi tvungna att meddela aktiemarknaden så fort som möjligt. Jag beklagar att detta meddelades så pass nära planerad publicering av kvartalsrapport. Vill däremot påminna att vi är ett litet bolag som har sedan noteringen behövt avsevärt öka det administrativt arbetet.

Som kapten, grundare och huvudägare för Provide IT är jag självfallet besviken över kvartalets finansiella utfall. Vi kommer nu att förstärka kvalitetskontrollen för samtliga kunduppdrag och även förbättra interna estimeringar. I systemutvecklingsarbete finns det alltid produktionsförluster, utmaningen är självfallet att minimera dessa förluster.

Vi planerar och beräknar fortfarande stark tillväxt efter det fjärde kvartalet (januari-mars) och har samma tillväxtplaner som tidigare meddelat, förvärv och lansering utomlands. Vi har under hösten och vintern identifierat och kontaktat flera intressanta förvärvskandidater. Tyvärr har detta arbete minskats efter årsskiftet på grund av ledningsgruppens tvungna fokus för produktionsarbetet. Ledningsgruppen kommer nu att återuppta detta arbete, och förväntar som tidigare kommunicerat att genomföra minst ett strategiskt förvärv inom kommande 14 månader.

Jag och Peter Klein (vVD) grundade Provide IT för cirka 5 år sedan och äger över två tredjedelar av samtliga aktier. Vi kommer fortsätta att vara huvudägare tills vår vision är förverkligat, att skapa en av Skandinaviens ledande produktionsbyråer inom utveckling av applikationer för webb och mobil baserat på Open Source-plattformar. Kortsiktiga svagheter påverkar inte bolagets långsiktiga mål.

Bawan Faraj
VD, Provide IT Sweden AB

ANTALET AKTIER

Bolaget har per 2016-12-31, 6 668 571 aktier.

KOMMANDE RAPPORTER

Bokslutskommuniké för 2016/2017  –     2017-05-24

REDOVISNINGS- OCH VÄRDERINGSPRINCIPER

INTÄKTSREDOVISNING

Intäkter har tagits upp till verkligt värde av vad som erhållits eller kommer att erhållas och  redovisas i den omfattning det är sannolikt att de ekonomiska fördelarna kommer att  tillgodogöras bolaget och intäkterna kan beräknas på ett tillförlitligt sätt.

PÅGÅENDE TJÄNSTEUPPDRAG

Inkomster från uppdrag på löpande räkning redovisas som intäkt i takt med att arbetet utförs och material levereras eller förbrukas, så kallad successiv vinstavräkning.

ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR

Immateriella och materiella anläggningstillgångar redovisas till anskaffningsvärde minskat med ackumulerade avskrivningar enlig plan och eventuella nedskrivningar.

Avskrivning sker linjärt över den förväntade nyttjandeperioden med hänsyn till väsentligt  restvärde.

Följande avskrivningsprocent tillämpas:

MATERIELLA ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR

Inventarier, verktyg och installationer       5 år

DENNA RAPPORT HAR INTE GRANSKATS AV BOLAGETS REVISOR.

Bawan Faraj
VD, Provide IT Sweden AB (publ)
E-post: bawan@provideit.se

Denna information är sådan information som Provide IT Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 februari 2017

Om bolaget
Provide IT är en digital produktionsbyrå med fokus på utveckling av applikationer för webb och mobil. Bolaget arbetar huvudsakligen med plattformar som baseras på Open Source, vilket innebär att Bolaget fritt kan använda och modifiera plattformarnas källkod i egna projekt.