Provide IT Sweden AB upptar lån för att hantera framtida likviditetsfluktuationer

Provide IT Sweden AB (Bolaget) planerar enligt tidigare kommunikation att växa under hösten 2024, och för att hantera likviditetsfluktuationer i samband med bland annat nya rekryteringar och långa betalningsvillkor hos kunder vill bolaget förstärka likviditeten. Bolaget har idag fattat beslut om att uppta ett lån om 2,5 MSEK från DBT Capital AB. Lånet har tecknats till marknadsmässiga villkor och löper till 31 maj 2028. Bolaget har även möjligheten att fullt betala av lånet 9 månader efter utbetalning och enbart betala ränta för dessa 9 månader. I samband med upptagandet av lånet ska Bolaget stänga ned nuvarande outnyttjad checkkredit på 1,1 MSEK hos Nordea AB. Som säkerhet ska Bolaget lämna företagsinteckningar på 2,5 MSEK till DBT Capital AB.

För tydlighets skull upptas lånet enbart i relation till likviditetshantering och bolagets syn på dess kort- och långsiktiga intjäningsförmåga är oförändrad.