Uppdatering kvartal fyra och ett.

Det finansiella utfallet för januari-mars 2017 blir sämre än kommunicerat den 21.e februari 2017. Bolaget har genomfört en stark försäljning för innevarande kvartal april-juni 2017 och har för närvarande beställningar på ca 4,2 MSEK för april-juni 2017. Bolaget har defensivt beräknat lönsam tillväxt för innevarande kvartal(april-juni) i jämförelse med jämförande period räkenskapsår 2016/2017.

Bolaget meddelade den 21.e februari en omsättningsprognos för fjärde kvartalet(januari-mars 2017) på 3,87 MSEK. Denna prognos baserades på fler kunduppdrag under mars månad än tidigare månader i kvartalet samt att samtliga kunder skulle leverera designunderlag enligt kommunicerad tidsplan. Prognosen grundade sig på tidigare bolagshistorik. Vid sammanställning har det konstaterats att diverse kundprojekt dock inte har kunnat påbörjats, framförallt på grund av sena designleveranser från kunder samt att avklarade produktionsproblem har påverkat bolaget mer negativt än beräknat. Dessa uppdrag har dock påbörjats under innevarande kvartal. Det finansiella utfallet för kvartal 4 januari-mars 2017 blir istället ca 3,0 MSEK i omsättning med ett ca nollresultat(dock belastat av sociala avgifter för aktiegåvor till anställda på ca 260 TSEK).

Bolaget har under april och maj månad genomfört den bästa försäljningen i bolagets historia med  beställningar på ca 4,2MSEK som ska levereras i slutet av juni.  Bolaget har aldrig tidigare fått så pass många beställningar (med produktion under ett kvartal) redan innan sista månaden i kvartalet. Bolaget räknar med fler beställningar under maj och juni månad. Efter den senaste missbedömda prognosen har bolaget nu blivit mer defensivt i sina intäktsprognoser och beräknar en nettoomsättning på 3,5-4,0 MSEK under innevarande kvartal april-juni. Vinstmarginalen blir ungefär på samma nivå som jämförande period räkenskapsåret 2016/2017(28,2 procent). Bolaget har därmed tagit höjd för eventuella materialförseningar i kunduppdrag samt mindre produktionsproblem. Till skillnad från tidigare beräkningar av intäktsprognoser har bolaget beställningar på innevarande kvartal(april-juni 2017/2018) som överstiger prognosen. Vid senaste kommunicering av utfallsprognos för januari-mars 2017 var försäljningen betydligt lägre än prognosen. Bolaget har nu en mer effektiv försäljning och produktion med ett större fokus på kvalitetskontroll, därmed beräknar bolaget att det finns goda förutsättningar för ett framgångsrikt räkenskapsår.

Bawan Faraj, VD Provide IT Sweden

Jag vill beklaga den skakiga resan under de senaste två avslutade kvartalen, 3 och 4. Det var väldigt olyckligt att vi drabbades av så pass stora produktionsproblem i flera uppdrag. Aldrig i bolagets historia har vi drabbats samtidigt av flera allvarliga produktionsproblem. Vi har inga nuvarande produktionsproblem och ser heller inga eventuella risker för detta under innevarande kvartal. Vi har avsevärt stärkt våra kvalitetskontroller för att minimera sådana risker. Felaktigheter i tidigare prognos beror på att vi har förlitat oss för mycket på bolagshistorik. Vi levererar nu till fler reklam- och kommunikationsbyråer än tidigare, och har därmed kunnat dra lärdomar om ev. materialförseningar till kunduppdrag. Vi är nu betydligt mer defensiva i våra prognoser, jag och ledningsgruppen känner oss säkra på att vi kommer att leverera enligt uttalad prognos. Därmed har vi nu vänt den negativa trenden och är tillbaka i lönsam tillväxt. Jag kommer fortsätta att vara huvudägare tills vår vision är förverkligad, dvs att skapa en av Skandinaviens ledande produktionsbyråer inom utveckling av applikationer för webb och mobil baserat på Open Source-plattformar. Vi kommer snart att påbörja planeringen av Osloetableringen.

E-post: bawan@provideit.se.

Denna information är sådan information som Provide IT Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 maj 2017.

Provide IT är en digital produktionsbyrå med fokus på utveckling av applikationer för webb och mobil. Bolaget arbetar huvudsakligen med plattformar som baseras på Open Source, vilket innebär att Bolaget fritt kan använda och modifiera plattformarnas källkod i egna projekt. Bolaget grundades 2012 och har sedan starten vuxit snabbt och med hög lönsamhet.