Providence Education International AB lämnar rekommenderat kontanterbjudande om 170 kronor per aktie i AcadeMedia AB (publ)

Report this content

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan. Erbjudandet lämnas inte till (och inte heller godkänns accepter av) personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare erbjudandehandlingar, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

Providence Education International AB (“Providence Education International”), ett nyligen etablerat svenskt bolag kontrollerat av fonden Providence Equity Partners VI International L.P., som förvaltas av Providence Equity Partners L.L.C. (”Providence”), offentliggör härmed ett rekommenderat kontanterbjudande till aktieägarna i AcadeMedia AB (publ) (”AcadeMedia” eller ”Bolaget”) att överlåta samliga aktier utgivna av AcadeMedia till Providence Education International (”Erbjudandet”). AcadeMedias aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm (”NASDAQ OMX”), Small Cap. Sammanfattning - Providence Education International erbjuder 170 kronor kontant för varje aktie i AcadeMedia.[1] - Erbjudandet innebär en premie om cirka 3,0 procent jämfört med stängningskursen för AcadeMedia-aktien om 165,00 kronor den 21 april 2010, den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet. - Erbjudandet innebär en premie om cirka 19,5 procent jämfört med stängningskursen om 142,25 kronor den 30 mars 2010, dagen före de onormala kursrörelserna i AcadeMedia-aktien, en premie om cirka 25,4 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen om 135,55 kronor under de senaste 30 handelsdagarna fram till och med den 30 mars 2010 (17 februari 2010 – 30 mars 2010), och en premie om cirka 31,5 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen om 129,29 kronor under de senaste tre månaderna fram till och med den 30 mars 2010 (31 december 2009 – 30 mars 2010).[2] - Bure Equity AB (publ) (“Bure”) samt Bengt Ekberg och hans helägda bolag LBS Intressenter AB (”LBS”), vilka tillsammans äger 2 095 087 aktier i AcadeMedia, motsvarande cirka 17,4 procent av alla utestående aktier och röster i AcadeMedia, har i avtal med Providence Education International den 6 april 2010 respektive den 22 april 2010 villkorslöst och oåterkalleligen förbundit sig att acceptera Erbjudandet. - AcadeMedias budkommitté har beslutat att rekommendera Bolagets aktieägare att acceptera Erbjudandet. - Acceptperioden för Erbjudandet beräknas löpa från och med den 27 april 2010 till och med den 19 maj 2010. Likviddag beräknas infalla den 28 maj 2010. ”Providence har följt AcadeMedias utveckling under det senaste året och har imponerats av Bolagets utveckling. Genom vår erfarenhet av att investera i och utveckla företag i utbildningssektorn, bedömer vi att vi kommer att tillföra branschkunnande och finansiella resurser för att, tillsammans med Bolagets ledning och anställda, ta AcadeMedia till dess nästa utvecklingsfas”, säger Karim Tabet, Managing Director på Providence. ”Bure ser Providence som en bra ägare för att tillsammans med Bolagets ledning utveckla Bolaget vidare och har mot bakgrund av ett attraktivt Erbjudande valt att acceptera budet", säger Patrik Tigerschiöld, VD för Bure. ”Som aktieägare i AcadeMedia ställer jag mig positiv till den föreslagna affären och avser att acceptera Erbjudandet”, säger Josef Elias, ägare till cirka 4,6 procent av samtliga utestående aktier och röster i AcadeMedia. Bakgrund och motiv till Erbjudandet AcadeMedia är Sveriges största privata utbildningsföretag med verksamhet inom de svenska förskole-, grundskole-, gymnasieskole- och vuxenutbildningsmarknaderna. Bolaget har cirka 45 000 elever och kursdeltagare samt cirka 2 500 medarbetare vid cirka 150 enheter i Sverige. AcadeMedias position som Sveriges största privata utbildningsföretag har uppnåtts genom en kombination av organisk tillväxt och samgåenden samt förvärv av ett antal utbildningsföretag under det senaste decenniet. AcadeMedias marknadsledande position inom de olika friskolesegmenten utgör en stark plattform för vidare utveckling och tillväxt. AcadeMedias breda utbud av varumärken och skolor inom förskole-, grundskole-, gymnasieskole- och vuxenutbildningssegmenten erbjuder diversifieringsmöjligheter ur såväl ett demografiskt som geografiskt och pedagogiskt perspektiv. Providence Education International anser att investeringar i kvaliteten på de utbildningar som AcadeMedias studenter erbjuds kommer att driva den framtida tillväxten. Providence Education International anser därmed att AcadeMedias företagsledning och anställda utgör grundstenen för den fortsatta utvecklingen av AcadeMedia. I enlighet med de informationskrav som följer av svensk lag och NASDAQ OMX regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”) informerar Providence Education International även om att det inte finns några planer på att väsentligt förändra den framtida verksamheten, eller övergripande strategin för AcadeMedia. Providence Education International planerar inte att genomföra några större personalförändringar eller väsentliga förändringar av anställningsvillkoren. Inte heller de nämnda motiven för Erbjudandet bedöms medföra några väsentliga effekter på sysselsättningen eller de platser där AcadeMedia bedriver verksamhet. Providence har omfattande erfarenhet av investeringar i branscher under förändring och har även framgångsrikt investerat och utvecklat ett antal företag inom utbildningssektorn, såsom Jones & Bartlett Publishers, Edline, Archipelago Learning (NASDAQ: ARCL) och EDMC (NASDAQ: EDMC). Providences affärsidé är att investera i, och utveckla, majoritetsägda onoterade företag, varför Providence Education International avser att förvärva samtliga utestående aktier i AcadeMedia och fortsätta att utveckla Bolaget som ett onoterat företag. Erbjudandet Providence Education International erbjuder 170 kronor kontant för varje aktie i AcadeMedia. Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till cirka 2 050 miljoner kronor baserat på nuvarande antal utestående aktier i AcadeMedia.[3] Det erbjudna vederlaget kommer att justeras om AcadeMedia genomför en utdelning eller annan värdeöverföring före likviddagen för Erbjudandet och kommer följaktligen att minskas med ett motsvarande belopp per aktie för varje sådan utdelning eller värdeöverföring. Courtage kommer inte att tas ut i samband med Erbjudandet. Erbjudandet om 170 kronor per aktie motsvarar: - en premie om cirka 3,0 procent jämfört med stängningskursen för AcadeMedia-aktien om 165,00 kronor den 21 april 2010, den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, - en premie om cirka 9,0 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen om 155,99 kronor för AcadeMedia-aktien under de senaste 30 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet (9 mars 2010 – 21 april 2010), - en premie om cirka 16,4 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen om 146,02 kronor för AcadeMedia-aktien under de senaste tre månaderna före offentliggörandet av Erbjudandet (22 januari 2010 – 21 april 2010), - en premie om cirka 19,5 procent jämfört med stängningskursen om 142,25 kronor den 30 mars 2010, dagen före de onormala kursrörelserna i AcadeMedia-aktien, - en premie om cirka 25,4 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen om 135,55 kronor under de senaste 30 handelsdagarna fram till och med den 30 mars 2010 (17 februari 2010 – 30 mars 2010), och - en premie om cirka 31,5 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen om 129,29 kronor under de senaste tre månaderna fram till och med den 30 mars 2010 (31 december 2009 – 30 mars 2010). Med anledning av onormala kursrörelser i AcadeMedia-aktien tillkännagav styrelsen för AcadeMedia, genom pressmeddelande den 6 april 2010, Providences intresse för att lämna ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i AcadeMedia. Samma dag bekräftade Providence i ett pressmeddelande informationen i Acade-Medias pressmeddelande. Bolaget har inga utestående teckningsoptioner eller konvertibler. Vederlaget för Erbjudandet kommer att finansieras genom en kombination av eget kapital och lån. Providence Education International har erhållit bindande åtaganden avseende dels kapitaltillskott från Providence Equity Partners VI International L.P. (motsvarande cirka 57 procent av vederlaget i Erbjudandet), dels bankfinansiering från Nordea Bank AB (publ) (”Nordea”) (avseende resterande del). Se ”Beskrivning av Providence Education International och Erbjudandets finansiering” på sidan 6. Providence Education Internationals aktieägande i AcadeMedia Per handelsdagen före dagen för detta pressmeddelande äger Providence Education International och Providence, direkt eller indirekt, inga aktier i AcadeMedia. Providence Education International och Providence har inte heller, direkt eller indirekt, under de senaste sex månaderna före Erbjudandets offentliggörande, förvärvat några aktier i AcadeMedia.[4] Uttalande från AcadeMedias budkommitté gällande Erbjudandet På grund av att Bure samt Bengt Ekberg och LBS har förbundit sig att acceptera Erbjudandet har de tre styrelsemedlemmarna i AcadeMedias styrelse som även är styrelseledamöter eller ledande befattningshavare i Bure[5] samt Bengt Ekberg[6] ej deltagit i AcadeMedias styrelses utvärdering av Erbjudandet, vilket innebär att styrelsen för AcadeMedia inte är beslutför i frågor relaterade till Erbjudandet. Mot bakgrund härav har AcadeMedias styrelse beslutat att utse en särskild budkommitté för hantering av budrelaterade frågor bestående av de två styrelseledamöterna Josef Elias och Helen Fasth Gillstedt. Budkommittén har enhälligt beslutat att rekommendera Bolagets aktieägare att acceptera Erbjudandet. Till grund för budkommitténs bedömning ligger bland annat ett värderingsutlåtande (en så kallad fairness opinion) från Öhrlings PricewaterhouseCoopers. Villkor för Erbjudandet Fullföljande av Erbjudandet är villkorat av: (I) att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Providence Education International blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i AcadeMedia, (II) att inte någon annan offentliggör ett erbjudande att förvärva aktier i AcadeMedia på villkor som för aktieägarna i AcadeMedia är mer förmånliga än Erbjudandet, (III) att samtliga för Erbjudandet och förvärvet av AcadeMedia erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive från konkurrensmyndigheter, har erhållits på för Providence Education International acceptabla villkor, (IV) att Providence Education International erhåller betalning i enlighet med det låneavtal Providence Education International ingått med Nordea (se ”Beskrivning av Providence Education International och Erbjudandets finansiering” på sidan 6), (V) att varken Erbjudandet eller förvärvet av AcadeMedia helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras av lagstiftning eller annan reglering, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller motsvarande omständighet, som föreligger eller skäligen kan förväntas, som ligger utanför Providence Education Internationals kontroll och vilken Providence Education International skäligen inte kunde förutse vid tidpunkten för offentliggörandet av Erbjudandet, (VI) att Providence Education International, utöver vad som offentliggjorts av AcadeMedia eller på annat sätt skriftligen kommunicerats till Providence Education International före offentliggörandet av Erbjudandet, inte upptäcker att information som offentliggjorts av AcadeMedia eller på annat sätt tillhandahållits Providence Education International är felaktig eller vilseledande i något väsentligt avseende, eller upptäcker att information om väsentlig omständighet som borde ha offentliggjorts av AcadeMedia inte har offentliggjorts, (VII) att inga omständigheter, som Providence Education International inte hade kännedom om vid tidpunkten för offentliggörandet av Erbjudandet, har inträffat som väsentligt negativt påverkar AcadeMedias försäljning, resultat, likviditet, tillgångar eller eget kapital (för tydlighets skull noteras att omständigheterna som avses ovan inte omfattar omständigheter som hänför sig till (a) den globala ekonomin eller ekonomin i någon geografisk region i allmänhet, förutsatt att sådana omständigheter inte har en oproportionerlig påverkan på AcadeMedia, eller (b) aktiemarknaden i Sverige eller utomlands i allmänhet), (VIII) att AcadeMedia inte vidtar några åtgärder som typiskt sett är ägnade att försämra förutsättningarna för Erbjudandets genomförande, exempelvis att avyttra en väsentlig del av dess tillgångar eller på annat sätt väsentligen ändrar verksamhetsinriktning i förhållande till tidigare förhållanden, och (IX) att styrelsens (eller den del av styrelsen som uttalar sig om Erbjudandet) för AcadeMedia rekommendation till aktieägarna i AcadeMedia att acceptera Erbjudandet, inte har återkallats eller styrelsen (eller den del av styrelsen som uttalar sig om Erbjudandet) för AcadeMedia ändrar sin rekommendation på ett sätt som motsvarar ett återkallande av rekommendationen. Providence Education International förbehåller sig rätten att återkalla Erbjudandet för det fall det står klart att något av ovanstående villkor inte uppfyllts eller inte kommer att uppfyllas. Såvitt avser villkoren (II) – (IX) kommer sådant återkallande dock endast ske om den bristande uppfyllelsen är av väsentlig betydelse för Providence Education Internationals förvärv av aktierna i AcadeMedia. Providence Education International förbehåller sig rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera villkor enligt ovan i enlighet med tillämpliga lagar och regler, inklusive att, avseende villkor (I) ovan, fullfölja Erbjudandet vid lägre acceptansnivå. Uttalande från Aktiemarknadsnämnden Providence Equity Partners VI International L.P. och dess verksamhet regleras bland annat av ett bolagsavtal, ett så kallat limited partnership agreement (”Bolagsavtalet”). Enligt en restriktion i Bolagsavtalet får inte Providence Equity Partners VI International L.P. överta kontrollen över ett noterat bolag om det noterade bolagets styrelse motsätter sig investeringen. Mot bakgrund av denna restriktion hemställde Providence Education International den 16 april 2010 att Aktiemarknadsnämnden skulle meddela besked huruvida villkor (IX) ovan kan tillåtas som ett fullföljandevillkor för Erbjudandet. Aktiemarknadsnämnden uttalade den 21 april 2010 att villkoret är tillåtet med hänsyn till omständigheterna i det aktuella fallet.[7] Beskrivning av Providence Education International och Erbjudandets finansiering Providence Education International är ett nyligen etablerat svenskt aktiebolag kontrollerat av fonden Providence Equity Partners VI International L.P., förvaltad av Providence. Providence Education International, med organisationsnummer 556802-6438 och säte i Stockholm, samt med registrerad adress c/o Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB, Box 5747, Hamngatan 2, 114 87 Stockholm, bildades den 11 mars 2010 och registrerades hos Bolagsverket den 22 mars 2010. Providence Education International har aldrig bedrivit, och bedriver inte heller för närvarande, någon verksamhet och dess enda affärssyfte är att lämna Erbjudandet och vidta alla åtgärder som krävs för att finansiera och fullfölja Erbjudandet samt att vara verksamt som moderbolag för AcadeMedia. Providence Equity Partners VI International L.P., som är den internationella delen av Providence Equity Partners VI L.P., förvaltas av Providence, ett limited liability company, vilket närmast motsvarar ett svensk aktiebolag, med säte i USA. Providence Equity Partners VI L.P. som etablerades i början av 2007 och omfattar USD 12 miljarder, är den största sektorfokuserade private equity-fonden i världen. Providence har en bred institutionell investerarbas bestående av pensionsfonder, universitetsstiftelser och finansiella institutioner. Providence Education International har erhållit bindande åtaganden avseende dels kapitaltillskott från Providence Equity Partners VI International L.P. (motsvarande cirka 57 procent av vederlaget i Erbjudandet), enligt ett särskilt kapitaltillskottsåtagande, dels bankfinansiering från Nordea (avseende resterande del). Utbetalning i enlighet med låneavtalet med Nordea är villkorad av att fullföljandevillkoren för Erbjudandet uppfylls eller frånfalles (sådant frånfallande kräver under vissa omständigheter långivarens godkännande bland annat vad gäller frånfallande av villkoret att Providence Education International blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i AcadeMedia). Härutöver innehåller låneavtalet inga villkor för utbetalning av lånet som Providence Education International och dess ägare inte råder över (förutom villkor om att utbetalning inte kommer att ske om det är olagligt för långivaren att utbetala lånet, vilket är ett sedvanligt villkor för utbetalning av ett lån av detta slag). De ytterligare villkor för utbetalning i enlighet med låneavtalet med Nordea, över vilka Providence Education International och dess ägare i praktiken råder, och vilka Providence Education International således inte kan åberopa i förhållande till Erbjudandet, är i allt väsentligt: - att Providence Education International kapitaliseras med överenskommet eget kapital, - att Providence Education International inte har överträtt någon av vissa begränsade centrala utfästelser avseende sina egna förhållanden eller något av vissa begränsade centrala åtaganden i lånedokumentationen, såsom att Providence Education International inte ska bedriva annan verksamhet än att uppta finansieringen och lämna Erbjudandet, - att Providence Education International inte blir insolvent eller söker frånträda sina avtalsåtaganden, - att Providence Education International agerar i enlighet med Erbjudandet och efterlever de lagar och regler som gäller för Erbjudandet, och - att Providence Equity Partners VI International L.P. fortsätter att kontrollera Providence Education International. Due diligence Providence Education International har genomfört en begränsad företagsutvärdering (s.k. due diligence) av bekräftande slag i samband med förberedelserna inför Erbjudandet och har träffat företagets ledning i samband med detta. I samband med företagsutvärderingen har Providence Education International bland annat granskat vissa avtal, viss finansiell information inklusive revisionspromemorior, kvalitetsrapporter samt information rörande rekryteringsprocessen. AcadeMedia har meddelat Providence Education International att under denna process har ingen information som ej tidigare offentliggjorts och som rimligen kan förväntas påverka priset på AcadeMedias aktier lämnats till Providence Education International. Avtal med AcadeMedia Den 26 januari 2010 ingick Providence Equity Partners och AcadeMedia ett sekretessavtal (”Avtalet”) genom vilket AcadeMedia gick med på att lämna viss information till Providence i enlighet med villkoren i Avtalet. Den 8 februari 2010 överenskom parterna om ett tillägg till Avtalet inkluderande en så kallad non solicitation-klausul, enligt vilken AcadeMedia åtog sig bland annat att inte söka andra budgivare under perioden till och med den 31 mars 2010. Enligt ytterligare ett tillägg till Avtalet, daterat den 6 april 2010, kom AcadeMedia och Providence Equity Partners överens om att förlänga non solicitation-klausulen till den 30 april 2010. Enligt tillägget åtog sig AcadeMedia även att inte aktivt söka andra budgivare före utgången av acceptperioden i Erbjudandet. Åtaganden och positivt uttalande från aktieägare i AcadeMedia Åtagande från Bure Bure, AcadeMedias största aktieägare, som innehar 1 638 052 B-aktier, motsvarande cirka 13,6 procent av samtliga utestående aktier och röster i AcadeMedia, har, enligt ett avtal mellan Bure och Providence Education International daterat den 6 april 2010, villkorslöst och oåterkalleligen förbundit sig att acceptera Erbjudandet. Enligt åtagandet har Bure vidare bland annat förbundit sig att (i) inte vidta någon åtgärd med avsikt att negativt påverka Providence Education Internationals möjligheter att fullfölja Erbjudandet, inklusive att rösta för, eller vidta annan åtgärd som har till effekt, att Bolaget ska genomföra utdelning, och (ii) att samarbeta med Providence Education International i samband med framtagandet av den dokumentation som krävs för fullföljande av Erbjudandet. Åtagande från Bengt Ekberg och LBS Bengt Ekberg och LBS, AcadeMedias femte största aktieägare, som tillsammans innehar 457 035 B-aktier, motsvarande cirka 3,8 procent av samtliga utestående aktier och röster i AcadeMedia, har, enligt ett avtal mellan Bengt Ekberg och LBS samt Providence Education International daterat den 22 april 2010, villkorslöst och oåterkalleligen förbundit sig att acceptera Erbjudandet. Enligt åtagandet har Bengt Ekberg och LBS vidare bland annat förbundit sig att inte vidta någon åtgärd med avsikt att negativt påverka Providence Education Internationals möjligheter att fullfölja Erbjudandet, inklusive att rösta för, eller vidta annan åtgärd som har till effekt, att Bolaget ska genomföra utdelning. Positivt uttalande från Josef Elias Josef Elias, ägare till cirka 4,6 procent av samtliga utestående aktier och röster i AcadeMedia, har uttalat sitt stöd för Erbjudandet och har för avsikt att acceptera Erbjudandet. Inget bindande avtal därom föreligger dock. Preliminär tidsplan Beräknat datum för offentliggörande av erbjudandehandling: 26 april 2010 Beräknad acceptperiod: 27 april – 19 maj 2010 Beräknad likviddag: 28 maj 2010 Providence Education International förbehåller sig rätten att förlänga acceptperioden för Erbjudandet, liksom att senarelägga tidpunkten för redovisning av likvid. Förvärvet av AcadeMedia kräver godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter. Erforderliga godkännanden förväntas erhållas omkring utgången av acceptperioden. Tvångsinlösen och avnotering Om Providence Education International förvärvar aktier representerande mer än 90 procent av aktierna i AcadeMedia är Providence Education Internationals avsikt att begära tvångsinlösen av resterande aktier i AcadeMedia. I samband härmed är Providence Education Internationals avsikt att verka för att AcadeMedia-aktien avnoteras från NASDAQ OMX. Tillämplig lag och tvister Erbjudandet lämnas i enlighet med svensk lag, Takeover-reglerna, Aktiemarknadsnämndens tolkningar och tillämpningar av Takeover-reglerna och – i förekommande fall – Aktiemarknadsnämndens tidigare tolkningar och tillämpningar av Näringslivets Börskommittés regler om offentliga uppköpserbjudanden. I enlighet med lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden har Providence Education International den 6 april 2010 åtagit sig gentemot NASDAQ OMX att (i) vid avlämnandet och hanteringen av Erbjudandet till alla delar följa Takeover-reglerna, (ii) följa Aktiemarknadsnämndens tolkningar och tillämpningar av Takeover-reglerna samt – i förekommande fall – Aktiemarknadsnämndens tidigare tolkningar av Näringslivets Börskommittés regler om offentliga uppköpserbjudanden, (iii) lämna NASDAQ OMX de upplysningar som NASDAQ OMX behöver för sin övervakning av Takeover-reglerna, samt (iv) underkasta sig de sanktioner som kan komma att fastställas vid eventuella överträdelser av Takeover-reglerna. Motsvarande åtagande görs härmed gentemot AcadeMedias aktieägare. Providence Education International informerade Finansinspektionen om Erbjudandet och ovanstående åtagande den 22 april 2010. Tvist rörande, eller som uppkommer i anledning av, Erbjudandet ska avgöras av svensk domstol exklusivt, med Stockholms tingsrätt som första instans. Erbjudandet lämnas inte (och inte heller godkänns accept av aktieägare eller av någon annan för aktieägarens räkning) i någon jurisdiktion där genomförandet eller godkännande av accept av Erbjudandet inte skulle ske i enlighet med lagar och regler i dessa jurisdiktioner eller där genomförandet eller accept av Erbjudandet förutsätter ytterligare erbjudandehandlingar, registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk lag, utom vid tillämpligt undantag. Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, genom post eller något annat kommunikationsmedel (varmed bland annat förstås telefax, e-post, telex, telefon eller Internet) i eller till USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan och Erbjudandet kan inte accepteras i eller från USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan. Följaktligen kommer inte och får inte detta pressmeddelande, erbjudandehandlingen, anmälningssedeln och annan dokumentation avseende Erbjudandet sändas per post eller på annat sätt distribueras, vidarebefordras eller på annat sätt sändas till, från eller inom USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan. Providence Education International kommer inte att erlägga något vederlag enligt Erbjudandet till, eller acceptera anmälningssedlar från, USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan. Rådgivare Handelsbanken Capital Markets är finansiell rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB legal rådgivare till Providence Education International och Providence i samband med genomförandet av Erbjudandet. Stockholm den 22 april 2010 Providence Education International AB Styrelsen Informationen i detta pressmeddelande lämnades för publicering den 22 april 2010 kl. 10.15. För ytterligare information besök www.providenceeducationinternational.se eller kontakta: Erik Nilsson Tel: +46 (0) 761160041 Email: info@providenceeducationinternational.se Andrew Cole Sard Verbinnen & Co Tel: +1 212-687-8080 E-mail: acole@sardverb.com Providence i korthet Providence är det ledande globala private equity-bolaget dedikerat till direktinvesteringar i privatägda bolag inom medie-, kommunikations-, informations- och utbildningssektorerna. Providence förvaltar för närvarande fonder med över 22 miljarder US dollar i kapitalåtaganden och har sedan starten 1989 investerat i fler än 100 företag i 20 länder inom ramen för dess sektorinriktning. Providence Equity Partners VI International L.P. är en del av Providence Equity Partners VI L.P., som etablerades i början av 2007, och som med USD 12 miljarder är den största sektorfokuserade private equity-fonden i världen. Providence Equity Partners VI L.P. har en bred institutionell investerarbas bestående av pensionsfonder, universitetsstiftelser och finansiella institutioner. Providence har aktivt investerat i Europa sedan 1996 och är etablerade i Skandinavien genom investeringar i bolag som den ledande svenska kabel-TV-, bredbands- och telefonoperatören Com Hem och den danska teleoperatören TDC. Providence har även framgångsrikt investerat i och utvecklat ett antal företag inom utbildningssektorn, exempelvis Jones & Bartlett Publishers, Edline, Archipelago Learning (Nasdaq: ARCL) och EDMC (Nasdaq: EDMC). Providence har en global närvaro med kontor i New York, London, Los Angeles, Providence, Hong Kong och New Delhi. Framtidsinriktad information Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information. Sådan framtidsinriktad information är ingen garanti för framtida förhållanden och är föremål för risker och osäkerhetsfaktorer. Framtidsinriktad information kan urskiljas genom att den inte uteslutande avser historiska eller aktuella sakförhållanden och genom att den kan innefatta ord såsom ”kan”, ”skall”, ”förväntas”, ”tros”, ”uppskattas”, ”planeras”, ”avses”, ”beräknas”, ”bedöms”, ”förutses”, ”har som målsättning att”, ”prognostiseras”, ”försöker”, ”skulle kunna”, eller negationer av sådana ord och andra variationer därav eller jämförbar terminologi. Den framtidsinriktade informationen innefattar bland annat uttalanden om AcadeMedias framtida affärsverksamhet som en följd av ett genomförande av Erbjudandet. Denna framtidsinriktade information speglar Providence Education Internationals nuvarande förväntningar, baserade på den information som för närvarande finns tillgänglig för Providence Education International och dessa förväntningar bygger på ett antal antaganden och är föremål för risker och osäkerhetsmoment som kan vara eller är utanför Providence Education Internationals kontroll. Faktiska resultat kan avsevärt komma att avvika från vad som uttryckts eller antytts i den framtidsinriktade informationen. All framtidsinriktad information baseras uteslutande på de förhållanden som råder vid tidpunkten då den lämnas och Providence Education International har ingen skyldighet (och frånsäger sig uttryckligen sådan skyldighet) att uppdatera eller ändra sådan framtidsinriktad information, vare sig som en följd av ny information, nya förhållanden eller något annat, med undantag för vad som följer av tillämpliga lagar och regler.