Providence Education International AB offentliggör tillägg till erbjudandehandling avseende kontanterbjudande till aktieägarna i AcadeMedia AB (publ)

Report this content

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan. Erbjudandet lämnas inte till (och inte heller godkänns accepter av) personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare erbjudandehandlingar, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

Providence Education International AB (“Providence Education International”) offentliggjorde den 22 april 2010 ett kontanterbjudande till aktieägarna i AcadeMedia AB (publ) (”AcadeMedia”) om 170 kronor kontant för varje aktie (”Erbjudandet”). Den 26 april 2010 offentliggjorde Providence Education International en erbjudandehandling avseende Erbjudandet (”Erbjudandehandlingen”). Mot bakgrund av att EQT V Limited, genom Svensk Utbildning Intressenter Holding AB (”Svensk Utbildning Intressenter”), den 28 april 2010 offentliggjorde ett konkurrerande, rekommenderat erbjudande till aktieägarna i AcadeMedia om förvärv av samtliga aktier i AcadeMedia till ett pris om 190 kronor kontant per aktie, vilket överstiger priset i Erbjudandet med 20 kronor, har Providence Education International upprättat ett tillägg till Erbjudandehandlingen. Aktieägare i AcadeMedia representerande cirka 31 procent av aktiekapitalet, inklusive Josef Elias som därmed drog tillbaka sitt stöd för Erbjudandet och sin avsikt att acceptera Erbjudandet, har uttalat stöd för erbjudandet om 190 kronor per aktie i AcadeMedia. I samband med offentliggörandet av Svensk Utbildning Intressenters erbjudande drog den budkommitté som utsetts av styrelsen för AcadeMedia att hantera budrelaterade frågor tillbaka sin rekommendation till aktieägarna i AcadeMedia att acceptera Erbjudandet och rekommenderade istället aktieägarna att acceptera Svensk Utbildning Intressenters erbjudande. Aktieägare som accepterat Erbjudandet har enligt 2 a kap. 11 § lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument (”LHF”) med hänvisning till 2 kap. 34 § LHF rätt att återkalla avgiven accept inom fem arbetsdagar från offentliggörandet av tillägget till Erbjudandehandlingen och i övrigt föreligger rätt att återkalla avgiven accept av Erbjudandet i enlighet med vad som anges i Erbjudandehandlingen. Återkallande av avgiven accept skall ske på sätt som anges i Erbjudandehandlingen. För övriga villkor och information om Erbjudandet hänvisas till Erbjudandehandlingen som finns tillgänglig på på www.providenceeducationinternational.se, www.academedia.se och www.handelsbanken.se/investeringserbjudande. Aktieägare vars aktier är förvaltarregistrerade och som önskar återkalla sin accept av Erbjudandet skall göra detta enligt instruktioner från förvaltaren. Villkoren för Erbjudandet kvarstår oförändrade. Enligt vad som framgår av Erbjudandet och Erbjudandehandlingen förbehåller sig Providence Education International rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera villkor i Erbjudandet i enlighet med tillämpliga lagar och regler, inklusive att fullfölja Erbjudandet vid lägre acceptansnivå. Stockholm den 4 maj 2010 Providence Education International AB Styrelsen Informationen i detta pressmeddelande lämnades för publicering den 4 maj 2010 kl. 11.00. För ytterligare information om Erbjudandet besök www.providenceeducationinternational.se eller kontakta: Erik Nilsson Tel: +46 (0) 761160041 Email: info@providenceeducationinternational.se Andrew Cole Sard Verbinnen & Co Tel: +1 212-687-8080 E-mail: acole@sardverb.com Erbjudandet lämnas inte (och inte heller godkänns accept av aktieägare eller av någon annan för aktieägarens räkning) i någon jurisdiktion där genomförandet eller godkännande av accept av Erbjudandet inte skulle ske i enlighet med lagar och regler i dessa jurisdiktioner eller där genomförandet eller accept av Erbjudandet förutsätter ytterligare erbjudandehandlingar, registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk lag, utom vid tillämpligt undantag. Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, genom post eller något annat kommunikationsmedel (varmed bland annat förstås telefax, e-post, telex, telefon eller Internet) i eller till USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan och Erbjudandet kan inte accepteras i eller från USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan. Följaktligen kommer inte och får inte detta pressmeddelande, Erbjudandehandlingen, tillägget till Erbjudandehandlingen, anmälningssedeln och annan dokumentation avseende Erbjudandet sändas per post eller på annat sätt distribueras, vidarebefordras eller på annat sätt sändas till, från eller inom USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan. Providence Education International kommer inte att erlägga något vederlag enligt Erbjudandet till, eller acceptera anmälningssedlar från, USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan.