Bokslutskommuniké 1999

Report this content

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1999 www.provobis.se Året i sammandrag: * Resultat efter finansnetto förbättrades med 123% till 50,7 (22,7) Mkr. * Koncernens vinstmarginal ökade till 5,8 (2,7)%. * Vinst per aktie efter skatt uppgår till 1:76 (0:76) kr. * Soliditeten 1999-12-31 uppgår till 36,8 (24,1)% och justerat eget kapital/aktie uppgår till 5:81 (3:57) kr. * Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar att fördubbla aktie- utdelningen för verksamhetsåret 1999 till 0:50 (0:25) kr/aktie. * Resultatutvecklingen under 2000 beräknas bli fortsatt god och en fortsatt positiv utveckling förväntas i både Provobis Hotels och Provobis Profilrestauranger. Resultatet efter finansnetto för år 2000 beräknas förbättras till lägst 55 Mkr. Försäljning och resultat Koncernen Koncernens försäljning under 1999 uppgick till 877 (851) Mkr, vilket innebär en ökning med c:a 3% jämfört med föregående år. I 1999 års omsättning ingår försäljning i den nu avvecklade Clock-verksamheten med c:a 6 (58) Mkr. Kvarvarande verksamhetsområden redovisar således en omsättningsökning om c:a 10%. Resultat efter finansnetto 1999 uppgick till 50,7 (22,7) Mkr. I resultatet för 1998 ingår ett underskott i den dåvarande Clock-verksamheten med c:a 15 Mkr. Moderbolaget Nettoomsättningen i moderbolaget uppgår till 11,7 (12,1) Mkr. Omsättningen utgörs i huvudsak av internförsäljning. Resultatet efter finansnetto uppgår till 33,1 (-1,5) Mkr. Av resultatet utgörs 45,3 (0) Mkr av koncernbidrag som behandlas som finansiell intäkt i enlighet med Redovisningsrådets Akutgrupps uttalande från september 1998. Moderbolagets investeringar uppgår till 0,4 (0,6) Mkr. Provobis Hotels Hotellmarknadens volymtillväxt i Sverige har till största delen skett utanför Stockholms- och Göteborgsområdena, då dessa två regioner under de senaste åren inte erhållit någon ny kapacitet och därigenom legat kvar på sin sedan tidigare höga nivå. Totalt såldes 14,9 miljoner hotellrum, vilket innebär en ökning med 3,2% mot föregående år. Provobis Hotels svarar för merparten av ökningen av koncernens omsättning. Divisionen ökade under året sin försäljning med 10% till 759 (692) Mkr. Av omsättningsökningen på 67 Mkr svarade de två senast förvärvade enheterna, Provobis Luleå Stadshotell och Provobis Calmar Stadshotell för 31 Mkr. Jämförbara enheter i drift hela 1998 och hela 1999 svarade för 36 Mkr av omsättningsökningen. Dessa enheter redovisar således en omsättningsökning för 1999 på 5,8%. Samtliga jämförbara hotell redovisar högre försäljning än året innan. Även huvuddelen av koncernens resultatförbättring är hänförlig till Provobis Hotels, som redovisar ett resultat efter finansnetto på 56,4 (38,0) Mkr. Den starka försäljnings- och resultatförbättringen är störst i storstadsregionerna, men även hotellen ute i landet redovisar ökad försäljning och med något undantag fortsatt förbättrat resultat. Provobis Hotels har under året ökat sin genomsnittliga beläggning i hela landet från 60,9 till 61,3%. Det genomsnittliga rumspriset har under samma period ökat från 717 kronor 1998 till 735 kr 1999. Provobis Profilrestauranger Provobis Profilrestauranger redovisar en omsättning på 115,6 Mkr, varav 5,8 Mkr avser Clockomsättning. Detta innebär en ökning jämfört med 1998 på 10%. Sedan Clockverksamheten avvecklats har bolaget Clock AB fusionerats med Provobis Profilrestauranger AB, varför Clocks omsättning för 1999 redovisas i detta bolag. Såväl Skansens restauranger som Stadshuset/Stadshuskällaren i Stockholm och Rådhuskällaren i Malmö redovisar försäljningsökningar, medan Amiralen/Moriskan i Malmö redovisar oförändrade volymer. Restaurangbranschen totalt i Sverige redovisar en omsättningsökning för året på c:a 7% enligt SHR:s restaurangpanel. Provobis Profilrestauranger redovisar för året ett resultat efter finansnetto på 8,5 (7,8) Mkr. Stadshuskällaren i Stockholm redovisar för året en betydande resultatförbättring, medan verksamheten vid Skansen i Stockholm, till följd av omfattande förändringsarbete redovisar en resultatförsämring. Bägge restaurangerna i Malmö redovisar förbättrat resultat jämfört med föregående år. Det fjärde kvartalet Det fjärde kvartalet 1999 blev det resultatmässigt bästa genom tiderna för koncernen. Försäljningen uppgick till 255,4 (238,3) Mkr, en ökning med 7,2%. Resultatet efter finansnetto uppgick till 24,5 (11,9) Mkr. I 1998 års resultat ingick engångskostnader i form av nedskrivningar av anläggningstillgångar i Clock med c:a 5 Mkr. Resultatet innebär det tolfte kvartalet i rad med operativ resultatförbättring jämfört med motsvarande period året innan. - Provobis resultat efter finansnetto per kvartal 1997-1999 (Mkr) 1996 1997 1998 1999 Kv 1 -18,4 -7,9 -3,1 Kv 2 4,0 8,2 14,5 Kv 3 0,2 10,5 14,8 Kv 4 27,1* 11,9 24,5 Helår -40,2 12,9 22,7 50,7 * Inklusive realisationsvinst vid försäljning av dotterbolag om c:a 17 Mkr Finansiell ställning Koncernens disponibla medel inklusive outnyttjad del av checkräkningskrediter uppgår på balansdagen till 105,6 (82,6) Mkr. Outnyttjad del av beviljade checkräkningskrediter om 51,8 (50,3) Mkr uppgår till 36,1 (18,8) Mkr. Totalt fanns på bokslutsdagen 24,1 (37,4) Mkr i räntebärande skulder utöver utnyttjad checkräkningskredit. Under året har de sista 800.000 av det egna innehavet av Provobis-aktier serie B avyttrats. Försäljningen medförde en realisationsvinst i dotterbolaget Provobis Profilrestauranger AB om 6,2 Mkr. Denna realisationsvinst har, då gällande praxis på området saknas, i sin helhet eliminerats ur koncernens resultat och försäljningslikviden har förts direkt mot fritt eget kapital. Denna försäljning har medfört att koncernens soliditet ökat med c:a 4 %-enheter. Vid årets slut uppgår soliditeten till 36,8 (24,1)% och justerat eget kapital/aktie till 5:81 (3:57) kr. Kassaflöde Kassaflödet från den löpande verksamheten för året uppgick till 54,2 (77,8) Mkr. Investeringar Totala investeringar för året uppgår till 39,6 (82,2) Mkr, varav 9,5 (62) Mkr avser inköp av nya hotellrörelser och återstående 30,1 (20,2) Mkr avser reinvesteringar i befintliga anläggningar. Andel av SPP-överskott Försäkringsbolaget SPP har beslutat om en återbetalning av pensionspremier till sina kundföretag. Detta som en följd av försäkringsbolagets överkonsolidering. Det belopp som vid en återbetalning, enligt SPP, beräknas tillfalla bolag inom Provobis-koncernen uppgår till c:a 28 Mkr. Det är ännu ej klarlagt när och i vilken form återbetalningen från SPP kommer att ske, varför Provobis i enlighet med rekommendation från Redovisningsrådet och Riksskatteverket inte intäktsfört beloppet. Provobisaktien Resultat per aktie efter skatt uppgår till 1:76 (0:76) kr. Av den skattekostnad om 16,1 (7,7) Mkr som belastat årets resultat avser 4,5 (3,1) Mkr betald skatt och resterande 11,6 (4,6) Mkr avser latent skatt i koncernens obeskattade reserver. Efter 1999 återstår inga outnyttjade underskottsavdrag. Antalet aktier uppgår till 19.620.000, varav 600.000 serie A. Sista betalkurs för Provobis-aktien 2000-02-21 var kr 20:90, en ökning sedan årsskiftet med 4%. Historisk kursutveckling SX-Generalindex övre kurva. Provobis B undre kurva. Utdelning Provobis Hotel & Restauranger AB (publ) har som långsiktig utdelningspolicy att lämna 25% av vinst efter skatt i utdelning till aktieägarna. Efter verksamhetsåret 1999 finns 45,2 Mkr i fritt eget kapital i koncernen. Styrelsen kommer att föreslå att en aktieutdelning lämnas för 1999 med 50 öre per aktie vilket motsvarar c:a 28% av vinst efter skatt. Utsikter för 2000 Sedan 1996 har strategin varit att avveckla olönsamma enheter parallellt med en satsning på kärnverksamheten Provobis Hotels. Grunden till denna prioritering har varit att öka bolagets lönsamhet betydligt och att stärka balansräkningen. Detta skede kan betraktas som genomfört i och med att resultatet efter finansnetto förbättrats från -40,2 Mkr 1996 till 50,7 Mkr 1999 och vinstmarginalen nått en nivå i överensstämmelse med bolagets långsiktiga mål om 5% över en konjunkturcykel. Samtidigt har soliditeten ökat till 36,8% per 1999-12-31. Utdelningen till aktieägarna kunde återupptas 1998 och fördubblas 1999, om bolagsstämman beslutar enligt styrelsens förslag. Fortsatta resultatförbättringar kommer att kunna ske även under kommande år i befintlig verksamhet. Dock inte i den takt som varit fallet de senaste åren. Konsekvensen av detta är, att Provobis fokus nu inriktas på expansion främst inom landet, men även utanför landets gränser. Innevarande år ser fortsatt positivt ut beträffande bokningsläge och beställningar, varför såväl Provobis Hotels som Provobis Profilrestauranger förväntas förbättra sina resultat ytterligare år 2000 inom ramen för nuvarande omfattning av verksamheten. Samtidigt skapas ekonomiskt utrymme för expansion. Målsättningen är att vinstmarginalen år 2000 inte skall understiga 1999 års och nettoomsättningen skall öka ytterligare. Styrelsens bedömning är att resultatet efter finansnetto för år 2000 kommer att uppgå till lägst 55 Mkr. Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma kommer att hållas torsdagen den 27 april 2000 kl 16.00 i Lilla Bommens konferenscenter, Lilla Bommen 2 i Göteborg. Årsredovisning Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på Provobis Hotel & Restauranger ABs huvudkontor, Lilla Bommen 1 15 tr, 411 04 Göteborg från den 27 mars 2000. Årsredovisningen kan beställas på tel 031-80 40 55 eller fax 031-80 40 59 eller via vår hemsida www.provobis.se. Årsredovisningen kommer att distribueras till samtliga aktieägare inför årets bolagsstämma samt finnas tillgänglig på Provobis samtliga hotell och restauranger. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/22/20000222BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/22/20000222BIT00470/bit0002.pdf