Delårsrapport januari-september 1999

Report this content

Delårsrapport januari-september 1999 www.provobis.se Årets nio första månader i sammandrag * Tredje kvartalets resultat efter finansnetto förbättrades med 41% jämfört med tredje kvartalet 1998 till 14,8 (10,5) Mkr. * Resultat efter finansnetto för perioden jan-sept mer än fördubblades till 26,2 (10,8) Mkr. * Nettoomsättningen ökade med 8 Mkr till 621 (613) Mkr. Jämförbar verksamhet ökade med 6%. * Koncernens soliditet uppgick 1999-09-30 till 35,0 (26,2)% och justerat eget kapital till 5:38 (3:37)kr/aktie. * Rörelsen vid Calmar Stadshotell förvärvades. * Det fjärde kvartalet beräknas bli bolagets starkaste någonsin, med ett resultat efter finansnetto om c:a 24 Mkr. Detta innebär mer än en fördubbling jämfört med sista kvartalet 1998. * Prognosen för 1999 års helårsresultat efter finansnetto beräknas därmed uppgå till c:a 50 Mkr, innebärande c:a 1:83 kr/aktie efter schablonskatt 28%. Verksamheten Provobis Hotel & Restauranger AB (publ) är noterat på Stockholms Fondbörs O- lista. Affärsidén är att professionellt och med ödmjukt självförtroende skapa värden genom att förvalta och förädla varumärken och koncept inom hotell- och restaurangbranschen. Verksamheten vid moderbolaget består av aktieinnehav, koncernstyrning och koncern- administrativ service. Den operativa verksamheten drivs i två divisioner: Provobis Hotels, 16 (15) förstklassiga hotell i Sverige från Luleå i norr till Malmö i söder: Provobis Hotel Galaxen Borlänge Provobis Grand Central Gävle Hotel Provobis Hotel Europa Göteborg Provobis Grand Hotel Halmstad Provobis Stora Hotellet Jönköpin g Provobis Linköpin Frimurarehotellet g Provobis Luleå Luleå Stadshotell Provobis Star Hotel Lund Provobis Hotel Kramer Malmö Provobis Billingen Plaza Skövde Provobis Star Hotel Sollentu na Provobis Sergel Plaza Stockhol Hotel m Provobis Umeå Plaza Umeå Provobis Hotel Uplandia Uppsala Provobis Hotel Statt Växjö Provobis Calmar Kalmar Stadshotell (fr 1/10) Provobis Hotels består för närvarande av drygt 3.000 rum samt en omfattande konferens-, restaurang- och festvåningsverksamhet. Provobis Hotels har genomgått en stark expansion sedan starten 1993 och arbetet fokuseras på att stärka varumärket Provobis Hotels genom att etablera och/eller överta välkända hotell på strategiska orter. Den primära målgruppen är affärsresenärer vilka svarar för huvuddelen av beläggningen. Provobis Hotels stamgästprogram omfattar c:a 36.000 medlemmar. Dessa svarar för närvarande för c:a 17% av de sålda rummen. Detta innebär på årsbasis mer än 100.000 sålda rum. Sedan arbetet avslutats med att renodla koncernen mot hotellverksamhet, kompletterad med bankett- och festvåningsverksamhet i Provobis Profilrestauranger, koncentreras nu resurserna på expansionen av Provobis Hotels. Förhandlingar förs för närvarande om ett flertal hotell-projekt såväl i Sverige som utomlands. En internationell etablering av varumärket Provobis Hotels kommer att koncentreras till de nordiska länderna samt övriga delar av norra Europa. Provobis Profilrestauranger, 4 (4) klassiska och välrenommerade restauranger med inriktning mot bankett- och festvåningsverksamhet: Amiralen/Moriskan Malmö Rådhuskällaren Malmö Stadshuset/Stadshus Stockhol källaren m Skansenrestauranger Stockhol na m Amiralen/Moriskan är en av Sveriges största show- och dansrestauranger, medan Rådhus- källaren har främsta inriktning mot á la carte- och festvåningsverksamhet. Stadshuset i Stockholm har en betydande bankettverksamhet och svarar bl a för serveringen av den årliga Nobelmiddagen. Skansenrestaurangerna driver serveringsverksamhet vid Skansens friluftsmuseum i Stockholm och omfattar bl a de välkända restaurangerna Solliden och Högloftet. Försäljning och resultat Moderbolaget Omsättningen i moderbolaget uppgick under perioden till 7,9 (7,9) Mkr och resultatet efter finansnetto till -9,5 (-6,2) Mkr. Ingen skatt beräknas för respektive period. Investeringarna i moderbolaget uppgick under perioden till 0,3 (0,4) Mkr. Koncernen Koncernens nettoomsättning för perioden uppgick till 621,2 (612,9) Mkr. Detta motsvarar en ökning med 1,4%. I 1998 års nettoomsättning ingår försäljning inom dåvarande Clockdivi-sionen med 48,3 Mkr. Under inledningen av 1999 har divisionen avyttrats men ingår i netto- omsättningen med 5,3 Mkr. Nettoomsättningen för helt jämförbar verksamhet har under årets nio första månader ökat med 6%. Koncernens resultat efter finansnetto uppgick till 26,2 (10,8) Mkr. Detta motsvarar ett resultat per aktie före skatt på 1:34 (0:55) kr samt efter schablonskatt (28%) på 0:96 (0:40) kr. Resultatförbättringen om drygt 15 Mkr är en effekt av den omstrukturering som gjorts inom koncernen sedan beslut togs 1997 om en koncentrerad satsning på hotellverksamhet. Samtliga enskilda kvartalsresultat har kontinuerligt förbättrats jämfört med motsvarande kvartal året innan sedan den nya koncernen inledde sin verksamhet andra halvåret 1996. Huvuddelen av resultatförbättringen är hänförlig till Provobis Hotels samt den avveckling av olönsam verksamhet som genomförts under de senaste åren. Utvecklingen framgår av nedanstående tabell: - Provobis resultat efter finansnetto per kvartal 1997-1999 (Mkr) 1996 1997 1998 1999 Kv 1 -18,4 -7,9 -3,1 Kv 2 4,0 8,2 14,5 Kv 3 0,2 10,5 14,8 Kv 4 27,1* 11,9 Helår -40,2 12,9 22,7 * Inklusive realisationsvinst vid försäljning av dotterbolag om c:a 17 Mkr Provobis Hotels Försäljningen för Provobis Hotels uppgår för perioden till 546,1 (493,2) Mkr. Av omsätt-ningsökningen, som uppgår till 53 Mkr (10,7%), svarar Provobis Luleå Stadshotell, jämfört med den tid som hotellet inte ingick i koncernen under 1998, för 25 Mkr eller c:a 5%. Jämförbara enheter redovisar således en omsättningsökning på 28 Mkr, motsvararande 5,7 %. Samtliga enheter inom Provobis Hotels redovisar ökad nettoomsättning jämfört med föregående år. Hotellmarknaden totalt i landet har under året varit fortsatt stark. Detta gäller i hög grad merparten av de orter där Provobis Hotels finns representerat. Volymmässigt t.o.m. augusti har antalet sålda rum under året enligt Statistiska Centralbyrån stigit med 3,4 % i hela landet och med 3,8 % på de orter där Provobis Hotels finns etablerat. Volymökning för Provobis 14 jämförbara hotell uppgår för perioden till 7,1%. Samtidigt har den genomsnittliga intäkten per sålt rum stigit med c:a 1%. Resultatet efter finansnetto uppgår för årets första nio månader till 35,9 (19,8) Mkr. Provobis Profilrestauranger Nettoomsättningen för divisionen uppgick till 70 (70,7) Mkr, en minskning om 1%, som till största delen förklaras av en minskad showverksamhet vid Amiralen/Moriskan i Malmö under första halvåret i år. Under det tredje kvartalet har showverksamheten varit större, vilket medfört högre intäkter än för motsvarande period 1998. Även verksamheten vid Stadshuset i Stockholm och Rådhuskällaren i Malmö redovisar högre intäkter än för motsvarande period föregående år. Resultatet efter finansnetto för Profilrestauranger uppgick till 1,7 (4,0) Mkr. Resultatför-sämringen är till största delen hänförlig till verksamheten vid Skansen i Stockholm, som en följd av minskat antal besökare vid friluftsmuseet sommaren 1999, men även av omfattande strukturella och kvalitetsmässiga förändringar i Provobis verksamhet på Skansen, som initialt inneburit högre kostnader vid restaurangerna. Investeringar Investeringarna under perioden uppgår till 22,3 (73,8) Mkr. Hela investeringsbeloppet utgörs 1999 av reinvesteringar i, och vidareutveckling av, befintliga anläggningar. Av fjolårets investeringar var 11,3 Mkr reinvesteringar, medan förvärv av nya verksamheter utgjorde 62,5 Mkr. Finansiell ställning Disponibla medel, inklusive outnyttjad del av beviljade checkräkningskrediter uppgick per 30 september till 71,7 (47,3) Mkr. Under året har c:a 9 Mkr av koncernens långfristiga skulder amorterats. Ingen ny upplåning har skett. Av beviljade checkräkningskrediter om 51,8 (53,8) Mkr var per den sista september 26.1 (18,9) Mkr outnyttjade. Kassaflödet från rörelsen, före investeringar och finansiering, för perioden jan-sept, uppgår till -1,3 (42,2) Mkr. Soliditeten i koncernen uppgick 1999-09-30 till 35,0 (26,2) %, vilket överstiger koncernens långsiktiga mål som är fastställt till 30%. Justerat eget kapital per aktie uppgår till 5:38 (3:37) kr. Provobisaktien Provobisaktiens sista betalkurs 1999-09-30 var kr 16:50. Detta innebär en ökning från årsskiftet med 4,4 %. Under samma period steg Affärsvärldens generalindex med 18,2 %. Provobis hade vid halvårsskiftet 3.054 aktieägare, en ökning sedan årsskiftet med 667 eller 28 %. Utsikter för helåret Utvecklingen för kärnverksamheten Provobis Hotels har under årets första nio månader väl motsvarat de förväntningar som tidigare lämnad prognos bygger på. September månad blev resultatmässigt all-time-high för Provobis Hotels och även under årets avslutande månader förväntas en stark utveckling. Provobis Profilrestauranger redovisade för det första halvåret ett något lägre resultat än beräknat, medan verksamheten fr.o.m. det tredje kvartalet har en starkare utveckling och då främst vid Stadshuset i Stockholm. Det fjärde kvartalet beräknas bli Provobis-koncernens klart bästa genom tiderna, med ett resultat överstigande fjärde kvartalet 1998 med mer än 100%. Sammantaget är det bolagets bedömning att den tidigare lämnade prognosen för 1999 om ett resultat efter finansnetto om lägst 45 Mkr kan preciseras till c:a 50 Mkr. Resultaträkningar i sammandrag, koncernen Mkr Mkr jan-sept jan-sept jan-dec rullande 1999 1998 1998 12 mån Nettoomsättning 621,2 612,9 851,2 859,5 Kostnad för sålda -533,8 -539,4 -731,7 -726,1 varor Bruttoresultat 87,4 73,5 119,5 133,4 Försäljningskostnader -41,0 -32,8 -57,0 -65,2 Administrationskostna -18,6 -16,2 -25,9 -28,3 der Övriga 0,0 -10,9 -10,9 0,0 rörelsekostnader Rörelseresultat 27,8 13,6 25,7 39,9 Finansiella intäkter 0,2 0,3 1,2 1,1 Finansiella kostnader -1,8 -3,1 -4,2 -2,9 Resultat efter 26,2 10,8 22,7 38,1 finansnetto Ska Skatt -7,3 -3,0 -7,7 -12,0 Per Periodens 18,9 7,8 15,0 26,1 resultat Balansräkningar i sammandrag, koncernen Mkr Mkr 1999-09-30 1998-09-30 1998-12-31 Tillgångar Övriga 63,2 53,8 73,7 anläggningstillgångar Maskiner och inventarier 80,6 76,4 76,1 Övriga 103,3 85,0 67,9 omsättningstillgångar Varulager 8,6 8,0 8,5 Likvida medel 45,6 28,4 63,8 Summa tillgångar 301,3 251,6 290,0 Eget kapital och skulder Bundet eget kapital 1) 59,3 51,3 59,0 Fritt eget kapital 46,3 14,4 11,0 Avsättningar 5,1 0,0 5,1 Långfristiga skulder 50,9 37,4 59,9 Kortfristiga skulder 139,7 148,5 155,0 Summa eget kapital och 301,3 251,6 290,0 skulder 1)Antal aktier 19.620.000 à nominellt 1 kr (varav serie A 600.000 och serie B 19.020.000). Kassaflödesanalys Mkr jan-sept jan-sept jan-dec 1999 1998 1998 Rörelseresultat efter 27,8 13,6 25,5 avskrivningar Avskrivningar 18,6 17,1 25,1 Realisationsvinster/förlus -0,2 -1,2 0,0 ter Finansiella intäkter 0,2 0,3 1,2 Finansiella kostnader -1,8 -3,1 -4,2 Betald skatt 0,0 0,0 -3,1 Kassaflöde från löpande verksamhet 44,6 26,7 44,5 före förändring av rörelsekapital Kassaflödesförändring i -45,9 15,5 33,3 rörelsekapital Kassaflöde från löpande -1,3 42,2 77,8 verksamhet Förvärv av -22,3 -73,8 -82,2 anläggningstillgångar Försäljning av 19,2 4,5 17,2 anläggningstillgångar Kassaflöde efter -4,4 -27,1 12,8 investeringsverksamhet Förändring av långfristiga -9,0 14,4 9,9 skulder Utdelning -4,8 0,0 0,0 Periodens kassaflöde -18,2 -12,7 22,7 Likvida medel vid 63,8 41,1 41,1 periodens början Likvida medel vid 45,6 28,4 63,8 periodens slut Outnyttjad 26,1 18,9 18,8 checkräkningskredit Disponibla medel 71,7 47,3 82,6 Nyckeltal 1999-09- 1998-09-30 30 Soliditet % 35,0 26,2 Justerat eget kapital/aktie 5:38 3:37 kr Avkastning på sysselsatt 50,6 22,0 kapital % Avkastning på eget kapital % 21,5 15,1 Vinstmarginal % 4,2 1,8 Beläggningsgrad % 61,7 60,1 Genomsnittlig rumsintäkt kr 727 721 Intäkt per tillgängligt rum 449 433 kr Genomsnittligt antal 2 909 2 675 tillgängliga rum/dag Göteborg den 26 oktober 1999 Provobis Hotel & Restauranger AB (publ) Uwe Löffler VD och koncernchef Definitioner Sysselsatt kapital Balansomslutning minus icke räntebärande skulder Avkastning på Resultat efter finansnetto plus sysselsatt kapital räntekostnader i procent av genomsnittligt sysselsatt kapital Soliditet Eget kapital i procent av balansomslutningen Eget kapital/aktie Eget kapital delat med antalet aktier på balansdagen Vinstmarginal Resultat efter finansnetto i procent av omsättningen Beläggningsgrad Antalet sålda rum delat med antalet tillgängliga rum Genomsnittlig Försäljningsintäkter sålda rum rumsintäkt delat med antalet sålda rum Intäkt per Försäljningsintäkter sålda rum tillgängligt rum delat med antalet tillgängliga rum Kontaktpersoner: Uwe Löffler, Eric Norlander, VD och koncernchef Ekonomi- och finansdirektör Telefon: 031-80 40 55 Telefon: 031-80 40 55 0708-11 49 72 0708-11 49 73 Ekonomisk rapportering för 1999: Bokslutskommuniké för 1999 publiceras 2000-02-22 Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/26/19991026BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/26/19991026BIT00110/bit0002.pdf