100 innovationer på Tekniska museet kan vinna igen

Utställningen 100 innovationer på Tekniska museet i Stockholm producerad av Tekniska museet tillsammans med PS Communication/STORY Design Studio, har tidigare vunnit ett internationellt pris och nu är utställningen återigen nominerad till ett prestigefyllt pris - IDCA Awards (International Design Communication Awards).

100 innovationer är nominerade i kategorin ”Best programme for targeted audience”. Där tävlar utställningarna om priset för det bästa målgruppsanpassade innehållet i en utställning. Övriga nominerade inom kategorin är utställningen Educalab PJJ vid Palais de Tokyo i Paris samt utställningen MixMax Brazil på Tropenmuseum i Holland.

–  Vi är mycket glada och hedrade över den fina nomineringen och det celebra sällskapet. Det här är en unik utställning där målgruppen – svenska folket – varit med och skapat innehållet. Därmed har svenska folket också del i nomineringen. Som museum har utställningen gett oss många insikter kring innehåll och tilltal samt hur vi ska nå fram till målgruppen, säger Magdalena Tafvelin Heldner, intendent och projektledare för utställningen på Tekniska museet.

IDCA Award är en av de mer ansedda utmärkelserna i museivärlden. Under 2013 års upplaga av IDCA Award tävlade 89 bidrag från museer i 16 länder. Av dessa har 30 bidrag blivit nominerade i 10 kategorier.

–   Vi är fantastisk stolta över att 100 innovationer åter igen blivit uppmärksammat i ett så respekterat forum. 100 innovationer är en utställning där vi lagt ner mycket tankekraft på att just skapa något som både attraherar och fungerar för sin målgrupp, säger Tanja Rutherhagen, byråchef på PS designbyråpartner STORY Design Studio.

Utställningen 100 innovationer, som är planerad att visas till och med 2015, har sedan invigningen i februari 2012 lockat ca 300 000 besökare. Prisutdelningen av IDCA Awards äger rum på Moderna museet i Stockholm den 5 juli 2013.

För mer information kontakta:

Anki Rundgren, kommunikationschef Tekniska museet
anki.rundgren@tekniskamuseet.se, 08-450 56 48, 070-311 56 48

Gabriel Persson, kommunikationschef PS Communication
gabriel.persson@ps-communication.se, 08-692 71 10, 073-681 27 60

Om Tekniska museet

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 276 337 besökare 2012.

Utställningen 100 innovationer belönades av BEA (Best European Event Awards) som delades ut i Milano hösten 2012. Utställningens katalog var också nominerad till Svenska Designpriset 2012.

Om PS Communication & STORY Design Studio

PS är i dag en av Nordens största kommunikationskoncerner och den ledande brand experience-byrån. Vi skapar kommunikation som baserat på upplevelser spänner mellan varumärkesstrategi till koncept och taktik. Som byråkoncern arbetar vi kanaloberoende och har 160 anställda med representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

PS Group är en del av kommunikationskoncernen XperienceGroup som består av PS Group med PS Communication, PS Agency och PS Play samt STORY Design Studio, Tango, Brand Experience Scandinavia, Meeting Room, Event People och CreApe.