Marie Lasota ny vd i PS – som rekryterar trippelt från konkurrent

Patrick Walldén lämnar över vd-posten i PS Communication för att fokusera på koncernchefsrollen inom XperienceGroup. Ersätter gör Marie Lasota från Occasion. Även Anna Pesula och Pia Möller tar klivet över från konkurrenten.

– Det är tre nyckelkompetenser inom olika områden som har rekryterats för att stärka vårt erbjudande, säger Patrick Walldén som var med och grundade PS Communication för 18 år sedan och varit vd under flera år.

Såväl Marie Lasota som Pia Möller, partners på Occasion, har utgjort två tredjedelar av dess ledningsgrupp. Anna Pesula har varit kundansvarig.

Tidigare har Marie Lasota varit eventchef på såväl Posten som IBM. Sedan 2011 har hon varit byråchef på Occasion, där hon varit med och vunnit Årets Byrå två gånger samt bidragit till 2014 års rekordresultat.

– Jag har haft ögonen på flera namn i branschen, men fastnade särskilt för Marie Lasota eftersom hon kombinerar flera ledaregenskaper som vi värdesätter. Både förmågan att coacha medarbetare till topprestationer och en stor förståelse för hur vi som byrå skapar största möjliga förståelse för kundernas behov såväl strategiskt och taktiskt.

Patrick Walldén kommer att vara fortsatt operativt verksam i PS, men huvuddelen av tid och fokus kommer att ägnas åt att fortsätta utveckla ägarbolaget XperienceGroup där han är koncernchef.

– Vi har gjort en fantastisk resa på bara tre år och byggt upp en brand experience-koncern som täcker alla kommunikationsdiscipliner, säger Patrick Walldén och fortsätter:

– Men vi är långt från klara, jag ser fram emot att fortsätta vidareutveckla vårt samlade erbjudande både i Sverige, Norden och internationellt och där fyller alla våra rekryteringar en viktig roll, säger han.

Den tidigare Sverigechefsrollen inom PS som Ola Bringle haft ersätts inte.

PS Communication är en av Nordens största oberoende kommunikationskoncerner och den ledande brand experience-byrån. Vi skapar kommunikation som baserat på upplevelser spänner mellan varumärkesstrategi till koncept och taktik. Som byråkoncern arbetar vi kanaloberoende och har över 100 anställda med representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors.