PS och Story Design Studio nominerade till Svenska Designpriset med Schwarzkopf och 100 innovationer

Svenska Designprisets lista över nomineringar 2013 har släppts. Med på listan återfinns PS Communication med inte mindre än två projekt – 100 innovationer för Tekniska museet, tillsammans med Story Design Studio, och Schwarzkopf pop-up styling box i samband med Eurovision Song Contest 2013. Båda är nominerade inom kategorin ”Display inredning och monter”.

Inom ramen för aktiveringen av Schwarzkopf sponsorskap av Eurovision Song Contest 2013 skapade PS en pop-up stylingbox som en del i en större butikskampanj. Genom en inspirerande och modern design framhävde boxen modebilden av varumärket och erbjöd besökare tips, erbjudande på sina favoritprodukter och möjlighet till styling av Schwarzkopf Professionals.

– Nomineringen av Schwarzkopf pop-up styling box till Svenska designpriset känns väldigt hedrande. Vårt mål med designutformningen var att stärka Schwarzkopfs modeimage och lyfta fram varumärkets stylingprodukter. Det här är ett resultat av passionerade kreatörer och en kund som verkligen ville göra något annorlunda och unikt, säger Thomas Lindström Account manager på PS.

För den mångfaldigt hyllade utställningen 100 innovationer har Story Design Studio, designbyråpartner till PS, formgivit såväl arkitektur och interaktiva lösningar som föremålsdisplay, ljus och bild. Nästan 700 föremål på en yta över 2000 kvm målar bilden av de 100 innovationer som svenska folket har röstat fram som de viktigaste genom tiderna.

– Att vara nominerad med 100 innovationer är fantastiskt kul. Målet med formgivningen har varit att skapa en upplevelse som involverar besökaren och som lyfter fram föremålen med en stilren inramning. Nomineringen till Svenska Designpriset är fint erkännande av designens betydelse för utställningen, säger Tanja Rutherhagen Byråchef på Story Design Studio.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som är öppen för alla. Den 9 september startar omröstningen på Svenska Designprisets hemsida där hela designsverige får vara med och rösta fram vinnaren bland de nominerade bidragen. Vinnaren presenteras under prisutdelningen den 10 oktober på Moderna Museet i Stockholm.

100 innovationer har även tidigare fått pris i International Design Communication Awards 2013 och i European Best Event Awards 2012.

PS är i dag en av Nordens största kommunikationsbyråer och den ledande brand experience-byrån. Vi skapar kommunikation som baserat på upplevelser spänner mellan varumärkesstrategi till koncept och taktik. Som byråkoncern arbetar vi kanaloberoende och har 160 anställda med representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors och Riga.

PS Group är en del av kommunikationskoncernen XperienceGroup som består av PS Group med PS Communication, PS Agency och PS Play samt Story Design Studio, Tango, Brand Experience Scandinavia, Meeting Room, Event People och CreApe.