PS vinner internationell byråpitch i Abu Dhabi - ska bygga temporär evenemangsstad

För snart ett år sedan deltog, och vann, PS den internationella pitchen för design, koncept och skapande av Abu Dhabi Sports Village, en stadsdel avsedd för upplevelser, sport och kultur i Abu Dhabi.

PS har under det senaste året jobbat med projektet med emiraten Abu Dhabi som uppdragsgivare. Ett projekt som få trodde var möjligt för en svensk byrå att ta sig an, men som PS skulle visa går att vinna.

Inbjudan till byråpitchen tog sin början vid Volvo Ocean Race stopp i Adu Dhabi. Volvos världsturné, som skapades av PS för Volvo, besöktes där av representanter för Abu Dhabi Sports Council. Delegationen imponerades av arbetet kring Volvo Ocean Race och bjöd därför in PS till pitchen.

– Vi har under flera år skapat starka varumärkesupplevelser för Volvo och Volvo Ocean Race, en av Volvos största sponsringsaktiviteter. Racet 2011/2012 blev väldigt lyckat och vi skapade upplevelser som tog de olika målgrupperna närmare racet och som fungerade individ- och situationsanpassat och höll kvalitet trots de många stoppen med upp- och nedmonteringar. Dessa aspekter skulle visa sig vara enormt viktiga för Abu Dhabi Sports Councils planer för sitt Sports Village, säger Patrick Walldén Vice koncernchef på PS.

Abu Dhabi Sports Village spänner över hela 100 000 kvadratmeter och innehåller allt sportrelaterat man kan tänka sig, från vågmaskin till gokart och till och med nattklubb. Allt i en noga planerad uppdelning för att ta hänsyn till kultur och religion i området som förväntas locka både turister och inhemska besökare.

Trots detta till synes permanenta innehåll ska ytan snabbt kunna monteras ned och omvandlas till olika specialevenemang, som hästtävlingar, formel1 etcetera, något som kräver en noga genomtänkt plan kring innehåll, design och arkitektur.

– Efter ett års hårt jobb och intensivt skapande och kreerande inom design, digitalt och innehållskoncept är vi fantastiskt stolta över den värld som vi tagit fram. Vad vi har insett under arbetets gång är att svenska kommunikatörer och kreatörer står sig bra på den internationella marknaden och där finns alla möjligheter att hitta fler uppdrag och projekt, fortsätter Patrick Walldén Vice koncernchef på PS.

PS är i dag en av Nordens största kommunikationskoncerner och den ledande brand experience-byrån. Vi skapar kommunikation som baserat på upplevelser spänner mellan varumärkesstrategi till koncept och taktik. Som byråkoncern arbetar vi kanaloberoende och har 160 anställda med representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

PS Group är en del av kommunikationskoncernen XperienceGroup som består av PS Group med PS Communication, PS Agency och PS Play samt STORY Design Studio, Tango, Brand Experience Scandinavia, Meeting Room, Event People och CreApe.