Rekordvändning av PS Communication

Bokslutet för det brutna räkenskapsåret 1 augusti 2013 till 31 augusti 2014 har publicerats. PS Communication Sweden AB har vänt en förlust på drygt sju miljoner till ett positivt resultat.

– Vi har genomgått en större omorganisation och förändring av företaget, man kan säga att vi har gjort en riktig ”turn-around”, säger Ola Bringle, som ansvarar för den svenska verksamheten. Vi är varken nöjda eller klara, jag vill inte lämna några prognoser men kan avslöja att innevarande år ser mycket bra ut och att vi kommer att visa ett väsentligt bättre resultat för 2014-2015.

Sedan starten 1997 har PS skapat en konstant tillväxt, både i hög- och lågkonjuktur. När hela branschen backade 2009 växte PS – däremot var 2013 ett mycket tufft år för verksamheten i Sverige. Rörelseresultatet visade ett minus på sju miljoner, att jämföra med plus 1,4 miljoner i det senaste bokslutet. Även omsättningsmässigt fortsätter PS att växa – från 215 till 228 miljoner. Byråintäkten landar på cirka 100 miljoner.

– Oerhört glädjande för oss som har jobbat hårt de senaste åren. Under 2013 identifierade vi ett behov av att förändra bolagets struktur för att kunna stå starkt rustade framöver. Det gör vi nu, säger Ola Bringle.

Ett antal större förändringar genomfördes, bland annat slogs fem operativa PS-bolag samman till ett – till PS Communication Sweden AB. Delar av verksamheten har tagits över av XperienceGroup AB, där PS är den största byrån i nätverket.

– Sammantaget medför alla förändringar som gjorts att vi står väldigt starkt rustade framöver och vi har ett erbjudande som vi märker resonerar otroligt bra i kundledet. Vi har på senare tid vunnit ett antal större upphandlingar och pitcher, samt fått utökat förtroende från flera befintliga kunder, säger han och tillägger:

– Samtidigt är vi självklart ödmjuka inför det faktum att det alltid gäller att vara på tårna och att vi lever i en konstant förändring.

Resultat PS Communications Sweden AB

12 månader, sept-aug 2013/2014

Omsättning: 228 Mkr (215 Mkr 2012/2013)

Rörelseresultat: +1,4 Mkr (-7 Mkr 2012/2013)

PS Communication är en av Nordens största oberoende kommunikationskoncerner och den ledande brand experience-byrån. Vi skapar kommunikation som baserat på upplevelser spänner mellan varumärkesstrategi till koncept och taktik. Som byråkoncern arbetar vi kanaloberoende och har över 100 anställda med representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. PS är en del av kommunikationskoncernen XperienceGroup.