XperienceGroup och PS Communication tar plats på den nordiska byråkartan – och vänder till positivt resultat

XperienceGroup är ett av de största byrånätverken i Norden och omsätter närmare 300 miljoner. Vi är över 150 anställda i hela Norden och arbetar dagligen med över 100 kunder, stora som små.

PS Communication grundades 1997 och är det största bolaget i gruppen. Den svenska verksamheten har under det senaste året dragits med lönsamhetsproblem och har därför strukturerats om i grunden. Fem bolag har fusionerats till ett (PS Communication Sweden AB). Omstruktureringen har belastat årets resultat, men samtliga extraordinära kostnader är nu tagna. Bolaget omsatte ca 215 MSEK under det brutna räkenskapsåret sept. 2012 – aug. 2013. Rörelseresultatet blev ca -7 MSEK, vilket ger en större förlust än budgeterat.

PS Communication Sweden AB har nu vänt till positivt resultat för kvartal 3 och 4 avseende räkenskapsåret 2013-2014. För kommande räkenskapsår budgeteras för en vinst om >5 MSEK.

Arbetet med att stöpa om PS Communication har medfört neddragningar av personal – samtidigt har vi också nyrekryterat och satsat framåt. Utöver PS Communications fortsatta tillväxt är flera framtida förvärv och start-ups att vänta inom XperienceGroup.

Enligt prognosen för innevarande bokslutsår (sept. 2013 – aug. 2014) väntas XperienceGroup AB visa ett positivt rörelseresultat om ca 5 MSEK. Alla operativa bolag inom gruppen är idag vinstgivande, synergier och skalfördelar ger möjligheten att kunna erbjuda en större affär hos våra kunder.

– Sammanfattningsvis kan sägas att framtiden ser ljus ut nu när konjunkturen också vänder upp, säger Patrick Walldén, koncernchef för XperienceGroup.

PS är i dag en av Nordens största oberoende kommunikationskoncerner och den ledande brand experience-byrån. Vi skapar kommunikation som baserat på upplevelser spänner mellan varumärkesstrategi till koncept och taktik. Som byråkoncern arbetar vi kanaloberoende och har 160 anställda med representation i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors och Riga.

PS grundades 1997 och har bl.a. tilldelats Di gasell fyra gånger av Dagens industri, samt vunnit priser som Kundens Bästa Byrå, Gyllene Hjulet, Årets Byrå, European Best Event Awards och IDCA Awards.

PS Group är en del av kommunikationskoncernen XperienceGroup som består av PS Group med PS Communication, PS Agency och PS Play samt Story Design Studio, Tango, Brand Experience Scandinavia, Meeting Room, People Partner, Inventa och A Loud Minority.