PSI Group med stark tillväxt och hög vinstmarginal i 4 kvartalet 2008

Nasdaq OMX-noterade PSI Group ASA levererar sitt bästa kvartalsresultat någonsin med mycket stark tillväxt i intäkter och vinster samt hög vinstmarginal och kassaflöde. Även utan positiva engångsposter på 11 miljoner norska kronor hamnar EBITDA-marginalen på 18 procent 4 kvartalet 2008. Jämfört med 4 kvartalet 2007 ökade EBITDA på 133 procent innan de positiva engångsposterna ingår. Samtidigt är omsättningstillväxten på 70 procent från 4 kvartalet 2007, nogot som bekräftar att PSI upplever stor efterfrågan och hög fart i början av 2009.

- Driftsinntektene i 4. kvartal 2008 økte med 69,7 prosent til MNOK 199,1 (MNOK 117,3) og for 2008 ble driftsinntektene MNOK 553,3 (MNOK 462,9)
- Bruttomarginen i 4. kvartal 2008 er 55,8 prosent (44,4 prosent) og for 2008 er bruttomarginen 50,5 prosent (43,5 prosent)
- EBITDA-resultatet i 4. kvartal 2008 økte til MNOK 46,8 (MNOK 15,4) inkludert engangsposter med MNOK 11 (MNOK 3). EBITDA-margin i 4. kvartal eksklusiv engangsposter var 18,0 prosent (10,6 prosent). For 2008 er EBITDA MNOK 76,3 (MNOK 56,1) med en margin på 13,8 prosent (12,2 prosent) inkludert engangsposter på MNOK 11
- Proforma-omsetningen i 4. kvartal 2008 økte med MNOK 20,7 – noe som utgjør 11,6 prosent – mens EBITDA proforma økte med MNOK 30,9 – noe som utgjør 194 prosent. Proformatallene er basert på konsoliderte tall fra PSI Group og CashGuard i 4. kvartal 2007
- Positiv kontantstrøm fra operasjonell aktivitet i 4. kvartal økte til MNOK 19,7 (MNOK 8,9) og for 2008 MNOK 40,2 (MNOK 48,7)

- Det må være lov å være meget godt fornøyd med resultatmarginen vi oppnår i 4. kvartal i kombinasjon med den høye omsetningsveksten fordelt på hele virksomheten. Midt i finanskrisen leverer PSI selskapets beste kvartal noensinne – og med økt omsetning så øker også resultatmarginen – noe som bekrefter den operasjonelle og finansielle styrken tilknyttet PSIs skaleringsevne. Samtidig er den positive kontantstrømmen betydelig – noe som gjør oss i stand til å angripe og ta markedsandeler i tider som dette. I tillegg vet vi at det den siste tiden er inngått flere viktige avtaler, noe som gir et godt utgangspunkt for 2009. Det er generelt god aktivitet innen våre forretningsområder, og til tross for de økonomiske tidene, ser vi utsikter til vekst og god lønnsomhet, sier Jørgen Waaler, konsernsjef i PSI.

I 4. kvartal 2008 oppnådde konsernet driftsinntekter på MNOK 199,1 sammenliknet med MNOK 117,3 i tilsvarende periode i 2007. For hele året 2008 ble konsernets omsetning MNOK 553,3 (MNOK 462,9). Veksten skyldes i hovedsak fusjonen med CashGuard og gradvis øk¬ende inntektssynergier mellom de ulike forretningsområdene. Lever¬ansetakten av CashGuard-systemer i Norge og Sverige tok seg vesen¬tlig opp i 4. kvartal samtidig som aktiviteten innen Cash Management CIT/ATM var høy.

EBITDA-resultatet i 4. kvartal 2008 ble MNOK 46,8 (MNOK 15,4), noe som ink¬luderer engangspost på MNOK 11 relatert til regnskapmessig gevinst tilknyttet kjøpet av Friström Innovasjon AB. For hele året 2008 ble EBITDA-resultatet på MNOK 76,3 (MNOK 56,1) inkludert engangsposter på MNOK 11.

- 2008 har vært et begivenhetsrikt år for PSI. Gjennom fusjonen med CashGuard fremstår PSI som et ledende internasjonalt teknologiselskap for dagligvare og faghandel samt banker og sikkerhetsselskaper. I løpet av 2008 er det også gjennomført en betydelig optimalisering av virksomheten etter fusjonen med CashGuard. Vi er kommet langt med dette og derfor ser vi nå ut i verden – hvor det store potensialet ligger fremover, sier Jørgen Waaler.

Konsernets proforma-omsetning økte i 4. kvartal 2008 med MNOK 20,7 – noe som utgjør en vekst på 11,6 prosent fra samme periode i fjor – mens EBITDA-resultatet pro¬forma økte med MNOK 30,9 – noe som utgjør en vekst på 194 prosent. Proformatallene er basert på konsoliderte tall fra PSI Group og Cash¬Guard i 4. kvartal 2007. Resultat etter skattekostnad i 4. kvartal 2008 ble MNOK 19,9 (MNOK 3,8) og for hele året MNOK 13,2 (MNOK 35,7). Konsernets omsetning og resultat er ellers preget av høy internom¬setning mellom forretningsområdene, noe som reduserer konsernets konsoliderte omsetning og styrker resultatmarginene.

HØYT TEMPO MED FLERE NYE KONTRAKTER
Innen Retail Solutions fremvises det igjen vekst med høyt aktivitetsnivå og økende leveransetakt av CashGuard-løsninger. I kvartalet er det levert 600 CashGuard-systemer i Norge og Sverige mot 485 i samme kvartal i fjor. Innen dette forretningsområdet økte driftsinntektene i 4. kvartal 2008 til MNOK 126,4 (MNOK 116,9). EBITDA-resultatet endte på MNOK 10,7 (MNOK 13,6) etter å ha blitt belastet med kostnader av engangskarakter på MNOK 3.

- Aktivitetsnivået og omsetningen in¬nen Retail Solutions øker i 4. kvartal 2008 fra samme periode i 2007 – og sammenlignet med de siste kvartalene. Etterspørselen og leveransetakten tilknyttet CashGuard er stor og omsetningen innen dette forretningsområdet stiger med 8 prosent i kvartalet. Det er ellers god aktivitet i markedet og det arbeides med flere større prosjekter, sier Jørgen Waaler.

For under en måned siden inngikk samtidig PSI en eksklusiv avtale med enda en stor dagligvarekjede i Norge. Rammeavtalen for CashGuard strekker seg over 2 år og har et potensial på inntil 1900 systemer. Dette er den største enkeltstående rammeavtalen PSI har inngått de siste årene, noe som bekrefter at selskapets teknologiske løsninger er attraktive også i tøffere økonomiske tider.

Innen Cash Management Retail er leveransetakten høy både i Norge og Sverige, samtidig som det er gjort leveranser til Tyskland, Frankrike, Spania og Kuwait. På dette området ble driftsinntektene i kvartalet på MNOK 36,4 med et EBITDA-resultat på MNOK 6,9. Norge og Sverige er fremdeles de to dominerende markedene innen Cash Management Retail. Med igjen økende aktivitet i Norge forventes den nylig inngåtte rammeavtalen å gi betydelige leveranser både i 2009 og 2010. Det er generelt god interesse for CashGuard i dagligvaremarkedet, og det føres diskusjoner med flere aktører. I Sverige har aktiviteten tatt seg vesentlig opp den senere tid og det gjøres løpende leveranser til en rekke kunder. Samtidig er det betydelig interesse for CashGuards løsninger i de internasjonale markedene, hvor salgs- og markedsaktiviteten er økende i flere enkeltmarkeder, samtidig som det også arbeides med globale kunder. Suksessfull vekst og internasjonalisering av CashGuard er et sentralt satsningsområde.

Innen Cash Management CIT/ATM oppnås et historisk sterkt kvartal med høy omsetning og meget godt resultat. Det skjer i kombinasjon med at nye viktige avtaler er inngått og samtidig som PSI i løpet av 4. kvartal har kjøpt opp Friström Innovasjon AB, noe som sikrer eierskap til viktig teknologi og kompetanse. På dette området endte driftsinntektene på MNOK 72,4 i 4. kvartal 2008 med et EBITDA-resultat på MNOK 30,8 inkludert engangsinntekter på MNOK 11. Inntektene fra løpende serviceavtaler blir stadig viktigere ettersom den installerte basen av produkter er til dels sterkt økende.

Det er i kvartalet gjort en rekke leveranser til kunder i Europa – samtidig som det i løpet av 4. kvartal 2008 og januar 2009 er inngått flere viktige avtaler. De nye avtalene omfatter flere enkeltstående leveranser til store banker og globale sikkerhetsselskaper. Det er blant annet inngått leveranseavtale for 500 sikkerhetsvesker med levering i 1. kvartal 2009 til et internasjonalt sikkerhetsselskap med opsjon på ytterligere 500 sikkerhetsvesker. I oktober ble også den første kontrakten for 250 av SQS’ nye sikkerhetsvesker inngått på det britiske markedet. Det er allerede mottatt en rekke forespørsler etter de nye sikkerhetsveskene, som etter hvert vil tilgjengeliggjøres på flere markeder.

- Dette bekrefter at aktivitetsnivået er godt inn i 2009 innenfor både Cash Management CIT/ATM og Cash Management Retail. Samtidig fremvises igjen økt omsetning innen Retail Solutions, blant annet basert på økende etterspørsel og installasjonstakt tilknyttet utrulling av CashGuard-løsninger. På denne bakgrunn tar PSI markedsandeler som foretrukket teknologipartner til kunder i bransjer som fortsatt satser på gode teknologiløsninger, som CashGuard og SQS, sier Waaler.

STERK KONTANTSTRØM OG GODE FREMTIDSUTSIKTER
Positiv kontantstrøm fra operasjonell drift i kvartalet er MNOK 19,7 sammenlignet med MNOK 8,9 i tilsvarende periode i fjor. Kontantstrømmen fra operasjonell drift i 2008 er på MNOK 40,2 (MNOK 48,7). Netto rentebærende gjeld er i kvartalet redusert med MNOK 12,8 til MNOK 216,2 ved utgangen av 2008.

- I løpet av kvartalet er det i tillegg til nedbetaling av gjeld og oppkjøp av Friström Innovasjon, gjennomført betydelig tilbakekjøp av egne aksjer. Dette er mulig grunnet selskapets gode resultater og solide kontantstrøm, sier Jørgen Waaler, og tilføyer:

- Så langt har finanskrisen påvirket PSIs virksomhet i liten grad. Histo¬risk har selskapets markeder vært robuste mot konjunkturnedganger, da investeringer innen både dagligvarehandelen og sikkerhetsmarke¬det historisk i liten grad påvirkes av finans- og makrokonjunkturer. Likevel må det forventes at finanskrisen også vil kunne påvirke PSI og skape større usikkerhet fremover. For 2009 forventes det fortsatt omsetningsvekst i kombinasjon med gode resultater, avslutter Waaler.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Konsernsjef, PSI Group ASA
Tlf +47 905 90 010