Ensamhet vanligaste sökordet på Psykologiguiden i jultider

"Ensamhet" är det mest sökta ordet på Psykologiguiden i jultider

Under familjehögtiden julen blir ensamheten extremt tydlig. Man ska fira julen tillsammans med vänner och anhöriga. Att ensamheten ofta är ett stort problem syns tydligt i Psykologiguidens besöksstatistik där "ensamhet" är det vanligaste sökordet.

Men ensamhet är mångtydigt och komplicerat. Det finns t ex de som väljer ensamhet på grund av dåliga upplevelser i barndomen och andra som medvetet söker ensamheten för att få tid att möta och lära känna sig själv. I en nyskriven artikel på Psykologiguiden berättar psykologen Anette Utterbäck om olika typer av ensamhet och hur man kan hantera den. Är t ex facebook ett medel mot ensamhet eller?? Du får också bl a goda råd om hur du kan bemöta ensamma människor i din omgivning. Läs Psykologiguidens artikel om ensamhet Ensamjul Dessutom skriver psykolog Jenny Klefbom konkret om hur du kan göra om du själv står inför en jul i ensamhet. Läs också våra artiklar om Julstress och Julrelationer För frågor kontakta: Emily Sillén Ansvarig för Psykologiguiden E-post: emily.sillen@psykologforbundet.se Mobil: 0709 67 64 06

Psykologiguiden är en webbplats om psykologi vars huvudsyfte är att sprida kunskap om psykologi till allmänheten och ge råd och stöd i psykologiska frågor. Psykologiguiden ägs av Sveriges Psykologförbund som är psykologernas fack- och yrkesförbund.

Taggar: