Skolan i fokus på Psykologiguiden – tio nya artiklar

Report this content

Tio nyskrivna artiklar om skola och förskola har publicerats på Psykologiguiden, Sveriges största webbplats om psykologi och psykisk hälsa. Att vara i förskolan och att gå i skolan kan vara stora utmaningar både socialt och kognitivt. Att fungera både självständigt och i grupp är lika viktigt som att ta till sig kunskap.

När ett barn inte mår bra i förskolan eller skolan väcks många frågor och stor oro. Om barn som mobbas, om att lämna ett ledset barn på förskolan, om mötet mellan föräldrar och personal och mycket annat handlar många av de frågor som kommer till Psykologiguiden, Sveriges största webbportal om psykologi och psykisk hälsa. Därför publiceras nu tio nyskrivna artiklar skrivna av journalist Lena Ollmark och faktagranskade av ordföranden för psykologer i förskola och skola, Anna Sandell.

I vår avdelning Förskola och skola beskrivs bland annat hur elevhälsogruppen arbetar, vilket stöd och vilken hjälp som förskolebarn, pedagog, elev, lärare och förälder kan räkna med. Hur man som lärare kan upptäcka problem i ett tidigt skede. Och vad man som förälder kan göra själv för att stödja sitt barn i både med- och motgångar.

Här har vi också samlat frågor och svar som kommit in till oss om Förskola och skola. De tre psykologer som svarar på frågor inom området är barn och ungdomspsykologerna Jenny Klefbom och Ingrid Gråberg och skolpsykolog Ylva Kurtén.

Citera gärna ur artiklarna och länka till dem men glöm inte att ange källa.

Ytterligare ett tiotal artiklar kommer att publiceras under hösten.

Läs mer här

Psykologiguiden har närmare 250 000 besök varje månad. Enbart legitimerade psykologer svarar på läsarnas frågor och artiklarna kvalitetsgranskas av Psykologförbundet.

Susanne Bertman, pressansvarig för Psykologiguiden

0709 67 64 13

Emily Storm, ansvarig för Psykologiguiden

0709 67 64 06

Psykologiguiden är en kvalitetssäkrad webbportal om psykologi, med 250 000 besök per månad. Den ägs av Sveriges Psykologförbund som är psykologernas fack- och yrkesförbund.

Taggar: