Nu lanseras Sveriges första psykologiportal - Psykologiguiden!

– Psykologiguiden är ett sätt att lyfta fram psykologer som de självklara företrädarna för psykologi, säger Emily Sillén, projektledare och webbansvarig, och får medhåll från förbundsordförande Lars Ahlin: – Psykologin är utsatt för många oseriösa utövare och kvacksalvare. Därför är det så viktigt att vi som är experter på psykologi för ut information om begrepp, behandlingsmetoder, samt guidar till legitimerade psykologer. Hemsidan startar den 4 maj på: www.psykologiguiden.se Läs mer i Psykologtidningen!

Varannan psykolog gick inte med till Carema Hälften av psykologerna valde att lämna öppenvården inom psykiatri sydöst i Stockholm, när Carema Hjärnhälsa tog över ansvaret den 1 mars. Företaget satsar nu helt på evidensbaserade behandlingar och ska öka produktiviteten med 30 procent genom att arbeta "smart".
– Att allt ska skötas med KBT och vårdprogram är ett mycket enögt synsätt, säger Inger Lindberg, en av psykologerna som valde att stanna kvar inom landstinget, till Psykologtidningen.

Hälsoval införs i Skåne – då läggs FoUU ned Den 1 maj införs Hälsoval Skåne, en av de största förändringarna i primärvårdens historia. Bland psykologerna finns både förhoppningar och farhågor. Men i samband med övergången läggs Forsknings- och Utvecklingsenheten, FoUU, inom primärvården ned utan att beslut om fortsatt verksamhet fattats.
– Det är tråkigt om man inte avser att ta tillvara på det kontaktnät och den kompetens som vi har byggt upp inom primärvården, säger Catharina Strid, psykolog och koordinator inom FoUU.

Läs mer i nya numret av Psykologtidningen!

Kajsa Heinemann, redaktör Psykologtidningen tel: 08 567 06 452 kajsa.heinemann@psykologforbundet.se tidningen@psykologforbundet.se Se även: www.psykologtidningen.se