NYTT NR AV Psykologtidningen (6/2013)

Pride, hästterapi och aktuell forskning

Välkommen till ett nytt tjockt nummer av Psykologtidningen som fått ny form. Vi inleder höstens första nummer med vår nya artikelserie ”Nyfiken på”. Först ut är psykologen och författaren Tor Wennerberg, aktuell med sin andra bok om anknytning: Själv och tillsammans: Om anknytning och identitet i relationer, som utkommer i september. Läs om varför han aldrig slutar fascineras av ämnet.

På Stockholm Pride Pride möttes psykologer och psykologstuderande från Sveriges Psykologförbund som deltog i paraden av jubel från publiken och arrangörerna. Läs debatt om förbundets inställning till hbtq-frågor.

Hästterapi i Skellefteå. I landstinget i Skellefteå använder man sedan tiotal år hästar som en del i behandlingen. Något som uppskattas av såväl personalen som patienterna.

Forskningsserien handlar om autism, och är skriven av psykologerna Lars Klintwall och Ulrika Långh. Och så recenseras angelägen bok om barn och unga med PTSD.

Om detta och mycket mer i Psykologtidningen!

Kajsa Heinemann, reporter, redaktör och stf ansvarig utgivare

Kontakt: kajsa.heinemann@psykologforbundet.se

Eller tel: 08/567 06 452 eller 0709/676 478.

Mejla även: tidningen@psykologforbundet.se