NYTT NR AV Psykologtidningen (7/2014). Politik och psykologi

Report this content

I nya numret av Psykologtidningen, som utges av Sveriges Psykologförbund och som vänder sig till medlemmar i förbundet men också politiker och opinionsbildare, kan du bland annat läsa om politik och psykologi och om vad  riksdagspartierna vill göra för att stärka psykologins roll i samhället och minska den psykiska ohälsan.

• Om politik och psykologi. Systrarna Emma och Hanna Bäck förenar psykologi och statsvetenskap i ett gemensamt forskningsprojekt och kan nu peka på psykologiska faktorer bakom politisk aktivism.
  • Detta vill riksdagspartierna göra för att stärka psykologins roll i samhället och minska den psykiska ohälsan.
  • Psykologin blir allt mer uppmärksammad på Bokmässan i Göteborg. Möt några av de psykologer som i år medverkar med sina senaste böcker.
  • Vid Huntingtons sjukdom har psykologen en viktig roll både för den drabbade patienter och för så kallad genetisk vägledning, före och efter testning, för personer som misstänks bära på sjukdomsanlaget. Psykologtidningen har besökt Sätra vård- och omsorgsboende i Skärholmen utanför Stockholm.
  • Jonas Mosskins krönika om varför psykologer väljer bort politiken.
  • Dessutom fackliga nyheter, boktips, debatt och mycket mer!

Kajsa Heinemann, reporter, redaktör och stf ansvarig utgivare

Mejl: kajsa.heinemann@psykologtidningen.se

Tel: 08/567 06 452 eller 070/967 6478