I nya numret av Psykologtidningen (nr 4/2014) som utges av Sveriges Psykologförbund och som vänder sig till alla medlemmar i förbundet men också folkvalda politiker och opinionsbildare, kan du bland annat läsa:

• Stor intervju med psykolog Bo Hejlskov Elvén, aktuell med handboken Beteendeproblem i skolan (Natur & Kultur, 2014) som handlar om lågaffektivt bemötande och som vänder sig till skolpersonal. Att finna lösningar och förebygga beteendeproblem hos eleven i skolan är alltid skolpersonalens uppgift – och ytterst rektorns ansvar.

– Utmaningen är inte att få en elev att lyda utan att få honom eller henne att säga ja. Skolan måste börja ta till sig psykologisk kunskap, säger Bo Hejlskov Elvén.

• Vad vill politikerna göra för barn med särskilda behov? Skolan är en av de hetaste frågorna inför riksdagsvalet. Vi frågade Anna Neuman (FP), politiskt sakkunnig på Utbildningsdepartementet, som svarar för regeringen och Ibrahim Baylan (S), talesperson i utbildningsfrågor som svarar för det största oppositionspartiet Socialdemokraterna.
  • "Kvalitetsstandard för behandling av traumatiska minnen" upphör att gälla, enligt ett beslut från Sveriges Psykologförbunds styrelse.

– Vi tror inte att det är förbundets roll att ta fram sådana här riktlinjer, säger ledamoten Thomas Drost.

FORSKNING:

• Studier av småsyskon avslöjar tidiga tecken på autism. Psykolog Emilia Thorup skriver om ett intressant projekt där man följer småsyskon till barn med autismspektrumtillstånd, AST, för att upptäcka tidiga tecken på autism.
  • Om mobbning handlar del två i vår gästforskningsserie ”Psykologi & skola”. För att förstå mobbning behöver man beakta och analysera såväl individuella som sociala och kontextuella faktorer, skriver biträdande professor Robert Thornberg.

DEBATT:

• ”Det är rektorerna som har ansvaret för elever med AST!”

Om detta och mycket mer i Psykologtidningen!

Läs oss också på: www.psykologtidningen.se

Mejl: kajsa.heinemann@psykologtidningen.se

Tel: 08/567 06 452 eller 070/967 6478

Mejla även: tidningen@psykologtidningen.se

Citat

Utmaningen för all skolpersonal är inte att en elev att lyda utan att få honom eller henne att säga ja.
Psykolog Bo Hejlskov Elvén