Nytt nr av Psykologtidningen (2/2015)

AKTUELLT:

Stor intervju med psykologiforskaren Sara Pankowski, som i sin forskning vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, utvecklar en KBT-behandlingsmetod för personer med bipolär sjukdom. Hon säger: ”Behandlingen bör ha mer fokus på ökad livskvalitet än bara på symtomreducering”.

Reportage från Bromma vårdcentral i Stockholm, en av 27 mottagningar inom Stockholms läns landsting som beviljats tilläggsuppdraget att bedriva första linjens psykiatri för barn och unga. Att ha psykolog med erfarenhet inom området anställd är ett krav, Viktor Månsson är en av psykologerna som anställts för uppdraget: ”Här får jag som psykolog vara expert på behandlingen. Jag ser stora möjligheter att förbättra vården för dessa barn”, säger han.

Tema: löner. Psykologernas löneutveckling är god, bäst löneutveckling har landstingsanställda där Dalarna och Värmland tillhör vinnarna. Men fortfarande finns osaklig löneskillnad mellan män och kvinnor. Det visar Psykologförbundets lönestatistik för 2013-2014, som medföljer som bilaga till alla medlemmar.

FORSKNING:

Therapeutic Assessment – utredning som intensiv korttidsterapi. Patientens engagemang och delaktighet har stor betydelse för att utredningen ska bli en terapeutisk process, skriver Lena Lillieroth, psykolog på Beroendecentrum Stockholm och certifierad i utredningsmetoden TA.

Dessutom: recensioner, boktips, fackliga nyheter och mycket mer!

Mejl: kajsa.heinemann@psykologtidningen.se

Tel: 08/567 06 452 eller 070/967 6478