PRESSMEDDELANDE NYTT NR AV Psykologtidningen (10/2014)

I årets sista nummer av Psykologtidningen, som utges av Sveriges Psykologförbund,

kan du bland annat läsa:

AKTUELLT:

• Snårig väg för utländska psykologer för att få svensk legitimation. Möt Aurelia Carcamo från Honduras som berättar om alla hinder hon stött på. Och så här säger Wael Fadhel Ali, psykolog från Irak som väntat i flera år på sin legitimation: ”Det finns så mycket outnyttjad kompetens i Sverige som på grund av svårigheter att få sina utländska betyg validerade inte tillvaratas”. Läs också vad Socialstyrelsen och Psykologförbundet vill göra för att underlätta processen.
  • Barnapassad psykologutredning borde vara en självklarhet, men är det inte. Det anser psykolog Inger Kärnekull-Jakobsson, som utvecklat en modell för detta inom barn- och ungdomsrehabiliteringen i Mora. Hon säger: ”Jag har aldrig misslyckats att få med mig barnen”.

FORSKNING:

• Årets nobelpris i fysiologi och medicin vilar på omfattande psykologisk forskning. Om detta aktuella ämne skriver professor Tommy Gärling i vår forskningsartikel.

DEBATT:

• ”Är utländska psykologer inte välkomna i Sverige?”, undrar Stefan Jern, psykolog och docent.
  • ”Vi kräver att få hjälp med kompletteringar”, skriver Nätverket Psykologer med utländsk utbildning.

DESSUTOM:

• Krönika av Lilian Levin, recensioner, boktips och mycket annat!

God läsning och god fortsättning! Nästa nr utkommer 30 januari 2015!

Vi finns på: www.psykologtidingen.se

Mejl: kajsa.heinemann@psykologtidningen.se