Psykologtidningen nr 13

Psykologstudent gick i fel terapi tvingas avbryta studierna

Psykologstuderande Lina Lundström i Uppsala nekades att börja termin 7 efter att hon gått i egenterapi hos en legitimerad psykolog – och inte en legitimerad psykoterapeut.

Annika Sjöblom-Wennerberg, ansvarig för egenterapimomentet på psykologprogrammet i Uppsala, bekräftar att Lina Lundström inte fick fortsätta sina studier på psykologlinjen.
– Ja, jag har underkänt hennes egenterapi, eftersom personen hon gick till inte är behörig och inte uppfyllde kraven som vi ställer. Och för att påbörja termin 7 måste egenterapin vara avklarad till hälften.

– En legitimerad psykoterapeut, som är sjuksköterska eller socionom i botten, är alltså mer värd än en legitimerad psykolog! Det är väldigt anmärkningsvärt, säger Lina Lundström.

Falsk psykolog i Sörmland avslöjad efter tio år

En psykolog som saknar legitimation arbetade i tio år åt Nyköpings kommun med utredningar och placeringar av barn i särskolan.
– Det är självklart att bristfälliga psykologutredningar riskerar att minska förtroendet för psykologer, säger Camilla Damell, förbundsjurist och biträdande förbundsdirektör på Psykologförbundet.

Samspel och konflikter i Göteborg I Göteborg finns de olika tanketraditionerna inom klinisk psykologi och psykiatri samlade. Deras gemensamma historia har svängt mellan samspel och konflikt, berättar Per Magnus Johansson, psykolog, psykoanalytiker och docent i idé- och lärdomshistoria. Han intervjuas om sin nya bok Inblickar i psykiatrin och den psykodynamiska terapins historia i Göteborg 1945-2009.

Läs mer i nya numret av Psykologtidningen, nr 13!

Carin Waldenström, redaktör Psykologtidningen tel: 08 567 06 453 carin.waldenstrom@psykologforbundet.se tidningen@psykologforbundet.se Se även: www.psykologtidningen.se